Original scientific paper
https://doi.org/10.20867/thm.1.2.13
Subjekti privatizacije ugostiteljstva i turizma i strategija razvoja Republike Hrvatske
Jože Perić
; Hotelijerski fakultet Opatija, Sveučilište u Rijeci, Hrvatska
Abstract
Za hrvatsko gospodarstvo i društvo djelatnost ugostiteljstva i turizma ima značenje koji glede privatizacije poprima strategijsku važnost. Prvu fazu privatizacije - pretvorbu vlasništva - karakterizira veliki broj, velika vrijednost i velika disperzija vrijednosti poduzeća, lociranost poduzeća i političko-ratni utjecaj te izostanak priljeva kapitala. U formalnoj vlasničkoj strukturi pretežiti portfelj pripada malim dioničarima te Hrvatskom fondu za privatizaciju i Mirovinskom fondu, a značajan je i udio banaka, državnih poduzeća i osiguravateljskih društava. U stvarnoj vlasničkoj strukturi, međutim, HPP i MF kao institucionalni oblici države dominiraju s udjelom i do 90%.
Za daljnje vlasničko strukturiranje ugostiteljstva i turizma nepovoljno je to to nema strategije razvoja. Neki su ciljevi prepoznatljivi kao što su razvoj tržišnog gospodarstva, ubrzanje gospodarskog rasta, udvostručenje brutto društvenog proizvoda do 2000. godine. Strategije, međutim, kao holističkog, i sinergičkog sustava stanja, mjera, ciljeva i metoda još nema.
Postojeća vlasnička struktura ne može se održati. Ona je primjerena tržišnim gospodarstvima i izravna smetnja uspostavljanju logičkog kruga tržišnog gospodarstva i tržišne institucionalizacije: privatno vlasništvo - kapital - poduzetništvo.
Stoga je različita perspektiva subjekata postojeće vlasnčeke strukture. Mali dioničari, kao specifična kategorija malih vlasnika, ali ne investitora, očekivano će tendirati ozbiljnom ukupnom smanjenju udjela u ugostiteljstvu i turizmu.
Banke i državna poduzeća ponajprije moraju i sami promijeniti vlasničku strukturu.
Sadašnje nastojanje da se ulozi zbog likvidnosti prodaju očekivano će se transformirati u politiku interesnog pribavljanja portfelja.
Mirovinski fond će zbog elemenata svoje funkcije dugoročno zadržati svoj udjel u ugostiteljstvu i turizmu. Naime, MF tendira da preraste u instituciju autonomnog financiranja na temelju vlasništva vrijednosnih papira. Zato će MF zadržati portfelj u turizmu kao perspektivno profitabilnoj grani (nadprosječno).
Hrvatski fond za privatizaciju prodat će u narednom razdoblju pretežiti dio svog portfelja.
To je i njegov osnovni zadatak u okviru moguće strategije razvoja i privatizacije. Iz strategijskih razloga HFP može i zadržati svoj portfelj, dijelom ili u cjelini, u poduzećima posebitog značenja.
U procesu privatizacije afirmirati će se i novi subjekti vlasništva u ugostiteljstvu i turizmu: privatne grupe poduzeća u jedinstvenoj organizaciji holding tipa, institucionalni investitori (potencijalno), obiteljski kapital i pojedinačni kapitali različite veličine i organizacije. Od posebnog značenja su potencijalni subjekti vlasništva iz inozemstva. Njihovo značenje proizlazi iz činjenice da domaće akumulacije nema i jer subjekti iz inozemstva podrazumijevaju i hrvatsku dijasporu.
Glede moguće strategije razvoja gospodarstva i djelatnosti ugostiteljstva i turizma nužno je prezentirati proces kao optimalizaciju vlasničke strukture. Taj proces mora uzeti u obzir relevantne ciljeve privatizacije (tržišno gospodarstvo - tržišno društvo), primjerenu dinamiku, ravnopravnost kapitala, značenje priljeva inozemnog kapitala (posebito od dijaspore) te ulogu države kao presudnog činitelja strategije.
Keywords
subjekti vlasništva; privatizacija; strategija
Hrčak ID:
182630
URI
Publication date:
30.12.1995.
Visits: 1.398 *