Skip to the main content

Preliminary communication

AKSIOLOŠKI I TELEOLOŠKI OKVIR PODUZETNIŠTVA

Zdravko Tkalec ; University College of Economics, Entrepreneurship and Management Nikola Subic Zrinski, Zagreb, Croatia
Marina Nikolić orcid id orcid.org/0000-0001-9333-9932 ; University College of Economics, Entrepreneurship and Management Nikola Subic Zrinski, Zagreb, Croatia
Dimitrije Milojević orcid id orcid.org/0000-0002-2671-0129 ; University College of Economics, Entrepreneurship and Management Nikola Subic Zrinski, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 213 Kb

page 119-128

downloads: 535

cite


Abstract

Aksiološki i teleološki okvir daje filozofiji poduzetništva relevantne odgovore na pitanja o pravim vrijednostima i njezinoj svrhovitosti. Poduzetništvo se preusko definira kao ekonomski proces ili kao proces stvaranja nečega od oskudnih resursa. Baza materijalnih rezultata, kao i aktivnih, procesnih efekata, leži upravo u pravilnom definiranju poduzetništva s aksiološkog i teleološkog aspekta. Kombiniranjem navedenih dvaju pristupa, stvaraju se temelji za spoznaju o poduzetništvu kao univerzalnoj društvenoj vrijednosti koja ima svoje ciljeve. Upravo se u segmentu (ne)pravilne spoznaje poduzetništva javljaju devijantna društvena ponašanja, misleći da je poduzetništvo izolirano, ekonomsko i procesno područje za koje nije potrebna dublja spoznaja i dalekosežna implikacija u sve društvene pore. Poduzetništvo, kao društvena vrijednost, čiji je cilj opći razvoj i blagostanje, započinje pravilnim definiranjem njegovih vrijednosti i svrhe. Drugi je korak, u snažnoj korelaciji s vrijednostima i svrhovitošću – odgoj za poduzetništvo. Kao osnovne vrijednosti mogli bismo navesti: društvenu i socijalnu odgovornost, odgovornost prema okolišu, znanje, samostalnost, opću odgovornost, identitet, pozitivne stavove, kulturu i druge. Osnovni je cilj, odnosno svrha, stvaranje sveopćih uvjeta za dostizanje vrijednosti. I odatle treba krenuti te mrežnom tehnikom deducirati vrijednosti prije svega u odgoj i obrazovanje i postepeno implementirati u sve društvene segmente i na kraju u samu ekonomiju. Rezultati navedene tehnologije djeluju i povratno, induktivno, tako da pozitivne vrijednosti evoluiraju te u takvom dijalektičkom odnosu „stvaraju“ bolje društvo, bolje poduzetništvo. Tako se dugoročno stvara pozitivno okružje bazirano na pravim, ljudskim vrijednostima, a bez ekscesnih poduzetničkih aktivnosti.

Keywords

aksiologija; društvo i društvena okolina; ekonomija; filozofija poduzetništva; kultura; odgoj i obrazovanje; poduzetništvo; teleologija

Hrčak ID:

183427

URI

https://hrcak.srce.hr/183427

Publication date:

26.6.2017.

Article data in other languages: english

Visits: 1.702 *