Skip to the main content

Original scientific paper

Melankolija, histerija i ludilo u Shakespeareovim tragedijama Hamlet, Macbeth i Kralj Lear kroz psihoanalitički prizor Julije Kristeve

Matea Džaja orcid id orcid.org/0000-0002-4174-3404 ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mostar


Full text: english pdf 172 Kb

page 209-232

downloads: 6.055

cite

Full text: croatian pdf 32 Kb

page 233-233

downloads: 615

cite


Abstract

Tema razlikovanja ludosti i melankolije, kao dva najistaknutija mentalna
poremećaja, bila je vrlo aktualna u renesansi. Naime, zbog nedovoljnoga
poznavanja i nemogućnosti razlikovanja brojnih, a često i identičnih
simptoma i uzroka ovih poremećaja, ludost se često poistovjećivala s
melankolijom, histerijom, vračanjem pa čak ljutnjom i bijesom. Ova je
tema vrlo brzo postala aktualna na renesansnim kazališnim pozornicama
koje zbog svoje ogoljenosti i škrtih rekvizita nisu nudile mnogo
prostora za prikazivanje tada poznatih simptoma. Shakespeare je, naravno, bio upoznat s tadašnjim zapažanjima, te je prikazao ludost koristeći mnoštvo simptoma, ali prije svega kroz fragmentirani i nepovezani jezik svojih likova. Za njega je, više od bilo kojega drugog simptoma, upravo ovaj prvi i najočitiji pokazatelj mentalne uzdrmanosti. Knjiga Julie Kristeve, profesorice lingvistike i psihoanalitičarke, nazvana Black Sun (Crno Sunce) i objavljena 1989., govori o monotonome i nepovezanome jeziku melankoličnih i depresivnih likova. Usprkos velikom vremenskom odmaku između Shakespeareovih tragedija, nastalih u razdoblju od 1600. do 1607., i ove moderne teorije o simbiozi jezika i ludosti, ovaj rad nastojao je pokazati kako je moguće primijeniti zaključke iste na jezik likova poput Ofelije, Hamleta, Lady Macbeth, kralja Leara i Edgara.

Keywords

ludost; melankolija; renesansa; Shakespeare; fragmentirani i nepovezani jezik; Julia Kristeva

Hrčak ID:

186007

URI

https://hrcak.srce.hr/186007

Publication date:

22.12.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 8.596 *