Skip to the main content

Professional paper

Unutarnje poduzetništvo i samoupravljačka tradicija: metoda segmentiranog uzorka

Siniša Zarić ; Faculty of Economics University of Belgrade, Belgrade, Serbia
Vojislav Babić orcid id orcid.org/0000-0001-7882-3304 ; Institute of Sociology, Belgrade, Serbia


Full text: english pdf 295 Kb

page 239-251

downloads: 436

cite


Abstract

Unutarnje poduzetništvo proces je formiranja malih autonomnih jedinica unutar tvrtki kojima se daju neophodna sredstva s ciljem postizanja veće fleksibilnosti i adaptivnosti na promjene u okruženju. Unutarnje poduzetništvo ohrabruje i potiče kreativnost, talent i ideje zaposlenih s ciljem postizanja profitabilnog poduzeća unutar tvrtke (Babić, Zarić, 2017). Od formuliranja pojma unutarnjeg poduzetništva (Pinchot, G., Pinchot, E., 1978; Pinchot, G., 1985), istraživanja se mogu podijeliti u tri faze. Prva faza naglašava pozitivni utjecaj inovacija, preuzimanja rizika, menadžerske podrške zaposlenoga, organizacijske obnove i revitalizacije tvrtke. Druga je faza usmjerena na analizu unutar poduzetničkog ponašanja u velikim američkim tvrtkama (Sadana, Jidda, 2016). U trećoj fazi zaključeno je da se, zbog značajnih razlika, američko iskustvo ne može preslikati na druge kulture i veličine tvrtki (Antoncic, 2007). Oživljavajući interes za unutarnje poduzetništvo, autori su (2017) dokazali utjecaj unutarnjeg poduzetništva na obujam poslovanja i investicijski trend velikih tvrtki. Osiguravši pogodnosti za preuzimanje poslovne inicijative, pristup sredstvima s ciljem ostvarivanja inovacija i tolerancije pogreški, unutarnje poduzetništvo dopušta zaposlenima stavljanje u ulogu poduzetnika velikih tvrtki. Za potrebe ovoga istraživanja, sastavljen je set za mjerenje unutarnjeg poduzetništva koji sadrži 10 pokazatelja. Uzorak obuhvaća 25 velikih srpskih tvrtki. Podaci su prikupljeni pomoću upitnika s odgovorima zatvorenoga tipa i Likertovim ljestvicama. Spomenuti uzorak podijeljen je u dva segmenta – prvi uključuje tvrtke prisutne na srpskom tržištu prije 1991. godine, dok drugi obuhvaća tvrtke koje posluju nakon 1991. godine. Glavni je cilj istraživanja utvrditi sistemske razlike među segmentima (Samary, 1988; Ward, 1958) i objasniti uzroke s gledišta institucionalne ekonomije.

Keywords

unutarnje poduzetništvo; pokazatelji; mjerenje; srpske kompanije; segment-sample metoda

Hrčak ID:

191743

URI

https://hrcak.srce.hr/191743

Publication date:

29.12.2017.

Article data in other languages: english

Visits: 1.591 *