Skip to the main content

Original scientific paper

Odnos izmišljenih prijatelja, socijalne kompetencije i problema u ponašanju djece predškolske dobi

Valentina Rabar ; Vladimir Nazor Elementary School, Pazin, University of Rijeka, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rijeka, Croatia
Tamara Martinac Dorčić orcid id orcid.org/0000-0002-3844-8500 ; Vladimir Nazor Elementary School, Pazin, University of Rijeka, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rijeka, Croatia


Full text: croatian pdf 280 Kb

page 241-253

downloads: 1.160

cite

Full text: english pdf 280 Kb

page 241-253

downloads: 514

cite


Abstract

Pitanje emocionalnih, socijalnih i kognitivnih razvojnih ishoda kod djece koja se uključuju u igru s izmišljenim prijateljima još je uvijek otvoreno. Stoga je cilj ovog istraživanja bio utvrditi učestalost i dob javljanja izmišljenih prijatelja te ispitati odnos između pojave izmišljenih prijatelja i socijalne kompetencije, internaliziranih i eksternaliziranih problema u ponašanju na uzorku djece predškolske dobi. U istraživanju je sudjelovalo 224 roditelja djece u dobi od 2 do 7 godina. Roditelji su, osim davanja podataka o izmišljenim prijateljima djece, procjenjivali socijalnu kompetentnost djeteta te internalizirane i eksternalizirane probleme u ponašanju. Rezultati pokazuju kako je 40,2% djece u uzorku imalo izmišljenog prijatelja pri čemu je najčešća dob javljanja bila treća godina života. Izmišljeni prijatelji su se češće javljali kod djevojčica, a većina je djece osmišljavala samo jednog prijatelja koji je bio prisutan nekoliko mjeseci. Za 31 % djece izmišljeni je prijatelj bio dobi podjednake njihovoj, dok je za 92 % dječaka te 49 % djevojčica izmišljeni prijatelj bio i istog spola. Djeca s izmišljenim prijateljima i bez njih imala su podjednaku razinu socijalne kompetencije, no ne i eksternaliziranih problema, koji su bili manje zastupljeni u djece s izmišljenim prijateljima. Negativni učinci izmišljenih prijatelja vidljivi su u djevojčica pa djevojčice s izmišljenim prijateljima imaju značajno više
internaliziranih problema od ostatka uzorka.

Keywords

Izmišljeni prijatelji; Socijalna kompetencija; Internalizirani i eksternalizirani problemi u ponašanju

Hrčak ID:

192384

URI

https://hrcak.srce.hr/192384

Publication date:

12.12.2017.

Article data in other languages: english

Visits: 3.794 *