Skip to the main content

Review article

Neke odrednice antičkoga i ranokršćanskoga odgoja i obrazovanja

Marko Pranjić orcid id orcid.org/0000-0001-7072-0300 ; Croatian Studies, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 427 Kb

page 839-862

downloads: 424

cite


Abstract

Ranokršćanski odgoj i obrazovanje još uvijek nisu postali predmetom zanimanja među hrvatskim pedagozima pa bi ovaj prilog htio biti poticajem da se ne zanemaruje i ne zaobilazi nešto što je dio europskoga civilizacijskog kruga koji svoje korijene vuče kako iz antičkoga grčko-rimskog tako i ranokršćanskog promišljanja odgoja i obrazovanja što će se potom reflektirati na pojedine jezičnim idiomom objedinjene odgojno‑obrazovne sadržaje unutar pojedinih pratećih kultura. Budući da je područje istraživanja vrlo široko i zapravo neprimjereno za jedan časopisni prilog ako bi ga se željelo iscrpno obraditi, nastojali smo ga maksimalno reducirati sažimajući u uvodu središnje antičke odgojno-obrazovne ideje i prakse te spomenuvši pritom i glavne »udžbenike«. Potom se prelazi na znakovit primjer oličenja toga djelovanja, a to je Auzonijev primjer, a onda i prvo negodovanje s obzirom na kršćansko držanje naspram naslijeđenoga. Kao objekt kršćanskog negodovanja naveden je Julijanov edikt, koji je bio povodom prijetnje ali i stvaranja vlastitih kršćanskih odgojno-obrazovnih sadržaja i na njima zasnovane odgojno-obrazovne prakse elaborirajući pojedinačne ideje iz djela sv. Bazilija, sv. Grgura Nisenskog, sv. Augustina kao i pape sv. Grgura Velikoga, ostavljajući ovaj put po strani i neke druge važne autore koje smo obradili u svojim prethodnim radovima. Na kraju je riječ i o odnosu prema »pedagoškim mjerama« u ranom kršćanstvu. Sve to omogućava iščitavanje kontinuiteta ali i diskontinuiteta vezano za tu toliko znakovitu društvenu i kulturnu djelatnost unutar pojedinih povijesnih razdoblja kao i svakoga pojedinačnog naroda. Koristili smo se metodičkim postupkom detektiranja ključnih ideja u reprezentativnim izvorima, a onda i kompariranja naslijeđenoga s onim novonastalim, ukazujući na specifičnosti jednoga i drugoga kao i pomake koji su se pritom događali.

Keywords

antički grčko-rimski i ranokršćanski odgoj i obrazovanje; Auzonije, Julijan; Bazilije; Grgur Nisenski; Augustin; papa Grgur Veliki

Hrčak ID:

193219

URI

https://hrcak.srce.hr/193219

Publication date:

2.2.2018.

Article data in other languages: english

Visits: 1.342 *