Original scientific paper
Percepcija studenata s invaliditetom o njihovoj ulozi u provedbi obrazovne politike: Q istraživanje
Ivona Salaj
orcid.org/0000-0002-1416-0991
; The Office of the Ombudsman for Children, Zagreb; Croatia.
Lelia Kiš-Glavaš
orcid.org/0000-0003-4251-9786
; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb, Croatia
Abstract
Ovaj rad bavi se istraživanjem percepcije studenata s invaliditetom (SSI) o njihovoj ulozi u provedbi obrazovne politike. U radu je korištena Q metodologija kako bi se stekao bolji uvid o ulozi studenata u provedbi obrazovne politike te njihovog utjecaja na provedbu. Budući da je ovo prvo istraživanje u Hrvatskoj koje koristi Q metodologiju za istraživanje percepcije studenata, svrha je ovoga rada ujedno i promicanje Q metodologije te njeno približavanje hrvatskim istraživačima. Q metodologiju osmislio je britanski fizičar i psiholog William Stephenson 1935. godine. Ova se metodologija preporuča za istraživanje društvenih pitanja te se može učinkovito primijeniti i s manjim brojem sudionika. Stoga je ona odabrana za ovo istraživanje. Istraživanje je provedeno na Sveučilištu u Zagrebu, u proljeće 2016. godine. Istraživanjem je obuhvaćeno 15-ero SSI (8 djevojaka i 7 mladića). Prema vrsti oštećenja, u uzorku su bili zastupljeni studenti s motoričkim poremećajima, oštećenjem vida, oštećenjem sluha, specifičnim teškoćama učenja i višestrukim oštećenjima. Sudjelovanje je bilo dobrovoljno, a odabrani su sudionici predstavljali populaciju SSI kao jednih od dionika obrazovne politike. Mjerni instrument u Q istraživanju je Q set, a predstavlja skup izjava koje studenti razvrstavaju. Q set se sastojao od 35 izjava, a svaka je bila napisana na zasebnoj kartici. Za vrijeme procesa razvrstavanja (Q sortiranja), 15-ero SSI rangiralo je kartice s izjavama, prema vlastitom mišljenju u odnosu na izjave, na koontinumu od izrazito se ne slažem (-4) do izrazito se slažem (+4), pri čemu nulta kategorija (0) predstavlja točku neutralnog značenja. Kroz ovaj proces studenti su predstavili svoje subjektivno mišljenje o svojoj ulozi u provedbi obrazovne politike. Svaki sudionik na svoj je način razvrstao izjave te je na taj način stvorio Q vrstu. Podaci iz svih Q vrsta analizirani su pomoću softverskog programa PQMethod 2.35. Primijenjena je Q faktorska analiza (centroidna metoda) s varimax rotacijom te su dobivena tri faktora koji ukazuju na potrebne promjene s ciljem jačanja uloge studenata u provedbi obrazovne politike. Osim toga, istraživanje je pokazalo da Q metodologija može biti korisna u procesu donošenja odluka u provedbi javne politike s ciljem većeg uključivanja različitih dionika u taj proces.
Keywords
Q metodologija; korisnička perpsektiva; studenti s invaliditetom; visoko obrazovanje; provedba javne politike
Hrčak ID:
193731
URI
Publication date:
16.2.2018.
Visits: 1.960 *