Preliminary communication
STUDIJA SLUČAJA "SUSRETA KULTURA": HRVATSKA PIVOVARA U VLASNIŠTVU STRANIH ULAGAČA
Davor TOPOLČIĆ
Abstract
Ova studija slučaja opisuje dimenzije susreta hrvatske i "zapadne"
kulture u poduzetništvu. Karlovačka pivovara bila je privlačna
akvizicija za strane investitore, unatoč boljkama većine socijalističkih
poduzeća – relativno zastarjeloj tehnologiji i prevelikom
broju zaposlenika. Tendencija je da se pozornost usredotoči na
osobine lokalne kompanije i postsocijalističkoga institucionalnog
konteksta, međutim nakon preuzimanja za tijek integracijskoga
procesa vrlo su važne i osobine kompanije-roditelja, strateški cilj
preuzimanja i autoritet stranih menadžera. Latinski tip "zapadne"
poslovne kulture i autoritaran stil rukovođenja nije se pokazao
ekonomski uspješnim na duži rok. Nasuprot razmjerno niskoj
integraciji pivovare u sustav SBE grupacije, Heineken kao novi
vlasnik potaknuo je opsežan proces integracije tvrtke u svoj
korporativni sustav. Jasno obrazloženi ciljevi zaposlenicima i
lokalnoj zajednici, dugoročni razvojni plan s razmjerno velikim
investicijama, autoritet međunarodne korporacije i otvoreni
korporativni kanali informiranja i razmjene znanja osjetno su
umanjili sukobe u procesu radikalnoga restrukturiranja tvrtke.
Promjene u organizacijskom ustroju, kulturi i autonomiji upućuju
na to da je ishod susreta lokalne i "zapadne" kulture kulturalni
hibrid, vrlo blizak jednom teorijskom ekstremu –
pobjedi-zapada-i-porazu-istoka. No to je suviše pojednostavnjeno
gledište, jer se paradigma "gospodar – podređeni" pokazala
gubitničkom, dok Heinekenova uspješna paradigma govori o
pobjednicima na obje strane.
Keywords
privatizacija i preuzimanje poduzeća (izravne strane investicije); organizacijsko restrukturiranje; poslovna kultura "Istoka" i "Zapada"; transfer znanja
Hrčak ID:
19162
URI
Publication date:
31.10.2007.
Visits: 3.042 *