Review article
Tko rano rani dvije sreće grabi: dvojezična predškolska izobrazba u Njemačkoj – psiholingvističko stajalište
Andreas ROHDE
Abstract
Dvojezičnost ili višejezičnost nije zastranjenje, kako to
zamišljaju govornici "velikih jezika", već redovito stanje u
većini jezičnih zajednica današnjega svijeta. Stoga se u
prvom dijelu rada proučavaju psiholingvistički temelji vještine
usvajanja drugoga jezika te se zastupa stajalište da
dvojezična izobrazba u jednojezičnom društvu valja započeti
već u predškolsko doba. Tvrdi se da usvajanje drugoga
jezika ne predstavlja nikakvo dodatno opterećenje za malo
dijete, već naprotiv, da unapređuje kognitivni razvoj i
fleksibilnost. U drugom dijelu rada autor razmatra različite
predškolske programe u Njemačkoj, s posebnim naglaskom
na programe obogaćivanja. Predstavljene su dvije njemačke
dvojezične predškolske ustanove (L1 njemački / L2 engleski i
L1 njemački / L2 francuski) te neke pojedinosti njihova
ustrojstva. Autor tvrdi da čak i u situaciji u kojoj se upotreba
L2 ograničava na predškolske sadržaje, djeca razvijaju
važne lingvističke vještine u novom jeziku. Te se vještine
zatim procjenjuju i o njima se raspravlja s obzirom na
dvojezičnu izobrazbu u osnovnoj školi. Na kraju, autor drži
da se drugim jezikom može ovladati i u razumijevanju i
jezičnoj proizvodnji, i to prije uobičajenoga uvođenja jezika
u nastavu, na primjer u dobi od 10 godina, tako da se još
jedan jezik (L3) može uvesti ranije.
Keywords
Hrčak ID:
19885
URI
Publication date:
31.12.2001.
Visits: 4.019 *