Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.5552/drind.2018.1770

Usporedba performansi modela ARIMAX, ANN i hibridizacije ARIMAX-ANN u predviđanju prodaje za industriju namještaja

Melih Yucesan orcid id orcid.org/0000-0001-6148-4959 ; Munzur University, Engineering Faculty, Department of Mechanical Engineering, Tunceli, Turkey
Muhammet Gul orcid id orcid.org/0000-0002-5319-4289 ; Munzur University, Engineering Faculty, Department of Industrial Engineering, Tunceli, Turkey
Erkan Celik orcid id orcid.org/0000-0003-4465-0913 ; Munzur University, Engineering Faculty, Department of Industrial Engineering, Tunceli, Turkey


Full text: english pdf 933 Kb

page 357-370

downloads: 1.262

cite


Abstract

Keywords

Proizvodne tvrtke nastoje povećati dobit i smanjiti troškove na konkurentnom tržištu koje se brzo mijenja. Jedan od najvažnijih načina postizanja tih ciljeva jest što točnije predviđanje prodaje. Proizvodnja namještaja; koja se smatra perspektivnom i rastućom industrijom u Turskoj; bilježi sve veću potražnju; što se povezuje s rastom građevne industrije i s njom povezanih djelatnosti te s povećanjem urbanih migracija i povećanjem dohotka po stanovniku. Na točnost predviđanja prodaje u industriji namještaja utječu vanjski činitelji kao što su indeks povjerenja potrošača; indeks proizvođačkih cijena; mjeseci u godini i broj dana godišnjih odmora; kao i faktor vremena. Cilj ove studije jest razvoj modela integriranoga autoregresivnog pomičnog prosjeka (Autoregressive Integrated Moving Average – ARIMAX) s vanjskim varijablama za predviđanje ukupne mjesečne prodaje namještaja poznatog proizvođača u Turskoj. U nastavku istraživanja provedena je usporedba performansi modela ARIMAX; umjetnih neuronskih mreža (ANNs) i hibridnog modela ARIMAX-ANN. Dobiveni rezultati pokazuju da hibridni model razvijen za prodaju svakog proizvoda daje bolju točnost od pojedinačnih modela. Zaključno; dokazano je da se za predviđanje mjesečne prodaje namještaja može primijeniti hibridizacija modela ARIMAX s ANN-om.

Hrčak ID:

214107

URI

https://hrcak.srce.hr/214107

Publication date:

28.12.2018.

Article data in other languages: english

Visits: 3.249 *