Drvna industrija, Vol. 69 No. 4, 2018.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5552/drind.2018.1770
Usporedba performansi modela ARIMAX, ANN i hibridizacije ARIMAX-ANN u predviđanju prodaje za industriju namještaja
Melih Yucesan
orcid.org/0000-0001-6148-4959
; Sveučilište Munzur, Inženjerski fakultet, Odjel za strojarstvo, Tunceli, Turska
Muhammet Gul
orcid.org/0000-0002-5319-4289
; Sveučilište Munzur, Inženjerski fakultet, Odjel za industrijsko inženjerstvo, Tunceli, Turska
Erkan Celik
orcid.org/0000-0003-4465-0913
; Sveučilište Munzur, Inženjerski fakultet, Odjel za industrijsko inženjerstvo, Tunceli, Turska
Sažetak
Ključne riječi
Proizvodne tvrtke nastoje povećati dobit i smanjiti troškove na konkurentnom tržištu koje se brzo mijenja. Jedan od najvažnijih načina postizanja tih ciljeva jest što točnije predviđanje prodaje. Proizvodnja namještaja; koja se smatra perspektivnom i rastućom industrijom u Turskoj; bilježi sve veću potražnju; što se povezuje s rastom građevne industrije i s njom povezanih djelatnosti te s povećanjem urbanih migracija i povećanjem dohotka po stanovniku. Na točnost predviđanja prodaje u industriji namještaja utječu vanjski činitelji kao što su indeks povjerenja potrošača; indeks proizvođačkih cijena; mjeseci u godini i broj dana godišnjih odmora; kao i faktor vremena. Cilj ove studije jest razvoj modela integriranoga autoregresivnog pomičnog prosjeka (Autoregressive Integrated Moving Average – ARIMAX) s vanjskim varijablama za predviđanje ukupne mjesečne prodaje namještaja poznatog proizvođača u Turskoj. U nastavku istraživanja provedena je usporedba performansi modela ARIMAX; umjetnih neuronskih mreža (ANNs) i hibridnog modela ARIMAX-ANN. Dobiveni rezultati pokazuju da hibridni model razvijen za prodaju svakog proizvoda daje bolju točnost od pojedinačnih modela. Zaključno; dokazano je da se za predviđanje mjesečne prodaje namještaja može primijeniti hibridizacija modela ARIMAX s ANN-om.
Hrčak ID:
214107
URI
Datum izdavanja:
28.12.2018.
Posjeta: 3.249 *