Original scientific paper
Razvoj komunikacijske prakse u sustavu zagrebačkog javnog prijevoza
Zdeslav Milas
orcid.org/0000-0002-6622-9970
; Edward Bernays University College
Tomislav Jurić
orcid.org/0000-0002-1171-0337
; Zagreb Holding, Zagreb
Abstract
Povijesni razvoj odnosa s javnošću u Hrvatskoj sustavno nije istražen. Stručna i znanstvena literatura smatra da službeni početak profesije odnosa s javnošću datira iz 1964. kada je stvoreno prvo radno mjesto PR managera u Hotelu Esplande u Zagrebu (Tomašević, 2002; Skoko 2004; Tomić 2008; Jugo 2012; Tkalac Verčič, 2016). U ovom radu cilj je istražiti komunikacijsku praksu javnog prijevoznog sustava korištenjem izvornih vrela. Analizom vjerodostojnih medijskih i internih zapisa o modelima javnog prijevoza koji danas djeluju u okvirima organizacije Zagrebački električni tramvaj, nepobitno se potvrđuje primjena taktika odnosa s javnošću koja je nedvojbeno registrirana uoči početka izgradnje i eksploatacije prvog modela organiziranog javnog prijevoza u Zagrebu – uspinjače. Tijekom stvaranja administrativnih preduvjeta za izgradnju uspinjače 1888. i 1889. godine iz zapisa se prepoznaju prva korištenja pojedinih tehnika, alata i novinarskih žanrova u djelatnosti javnog prijevoza. Istraženo je kako je značajnu pažnju Zagrebački električni tramvaj pridao internom informiranju te u travnju 1959. godine, devet godina prije Podravke, za koju se smatralo da je s praksom započela prva, ZET započinje izdavati novine s jasno definiranom i poznatom uređivačkom politikom i strukturom, razvijajući čak i dopisničku mrežu, a 1962. osniva se profesionalna informativna služba (Jurić, 2016). Interna se komunikacija proširuje i drugim internim komunikacijskim kanalima, a primjetan je utjecaj političkog društvenog konteksta na uređivačku politiku, uz vrlo vjerojatnu cenzuru.
Keywords
povijest; odnosi s javnošću; interna komunikacija; javni prijevoz
Hrčak ID:
214538
URI
Publication date:
30.12.2018.
Visits: 1.529 *