Original scientific paper
DIMENZIJE SAMOPOIMANJA DJECE U ODNOSU NA OPAŽENU SOCIJALNU PODRŠKU IZ RAZLIČITIH IZVORA
Andreja BRAJŠA-ŽGANEC
Zora RABOTEG-ŠARIĆ
Renata FRANC
Abstract
U radu se ispituju različiti aspekti samopoimanja dječaka i djevojčica
u ranoj adolescentskoj dobi. Glavni cilj ovoga istraživanja
bio je utvrditi kakav je odnos između opažene socijalne podrške
iz različitih izvora (roditelji, učitelji, prijatelji, učenici) i općeg
samopoštovanja te različitih dimenzija slike o sebi (školske sposobnosti,
socijalne prihvaćenosti, športske sposobnosti, tjelesnoga
izgleda, ponašanja). Istraživanje je provedeno na uzorku od 340
učenika šestih i sedmih razreda osnovne škole. Primijenjene su
adaptirane verzije skala za mjerenje različitih dimenzija samopoimanja
i socijalne podrške koje je razvila S. Harter (1985.). Na
skalama samopoimanja dječaci pokazuju značajno veće opće
samopoštovanje i ocjenjuju boljim svoj tjelesni izgled i školske
sposobnosti. Djevojčice procjenjuju da dobivaju više socijalne
podrške od roditelja i prijatelja nego li dječaci. Provedene su
odvojene hijerarhijske regresijske analize rezultata za uzorak dječaka
i djevojčica s dimenzijama samopoimanja i općeg samopoštovanja
kao kriterijskim varijablama i različitim izvorima percipirane
socijalne podrške kao prediktorskim varijablama. Rezultati
pokazuju da percipirana socijalna podrška od učenika i/ili
prijatelja značajno pridonosi pozitivnijoj slici o sebi na svim ispitivanim
dimenzijama. Roditeljska podrška značajni je prediktor
većega općeg samopoštovanja, dok podrška od učitelja značajno
pridonosi pozitivnijoj slici o vlastitu ponašanju. Nalazi ovoga
istraživanja također ukazuju na to da je podrška od odraslih (roditelja
i učitelja) više važna za razvoj samopoimanja djevojčica. U
raspravi se dobiveni rezultati analiziraju u odnosu na različite
obrasce socijalizacije za dječake i djevojčice.
Keywords
Hrčak ID:
20227
URI
Publication date:
31.12.2000.
Visits: 5.871 *