Original scientific paper
Prije- i poslijeratna radna motivacija učitelja u ratom zahvaćenim područjima Hrvatske
Majda RIJAVEC
Renata MILJEVIĆ RIĐIČKI
Abstract
Cilj ove studije bio je: a) odrediti čimbenike koji motiviraju i
demotiviraju učitelje osnovnih škola u područjima
zahvaćenima ratom, b) usporediti ih s motivatorima i
demotivatorima u prijeratnom razdoblju i c) usporediti
učiteljsko samoocjenjivanje motivatora i demotivatora s
njihovom percepcijom motivatora i demotivatora koji
djeluju na njihove kolege u prije i poslijeratnom razdoblju.
Upitnik je sastavljen kako bi se procijenili motivatori i
demotivatori u radu osnovnoškolskih učitelja u ratom
pogođenim područjima Hrvatske. U istraživanju je
sudjelovalo 135 učitelja. Otkrivene su četiri različite
kategorije motivatora i demotivatora. Motivatori su
Samoispunjenje i postignuće, Radni uvjeti (uključujući
plaću), Domoljublje i društveno vrijedan rad i Mir (Mir
samo u poslijeratnom razdoblju). Demotivatori su
uključivali Socijalni status, Nerazumijevanje okoline,
Osobne probleme i Nedostatak podrške od strane školskih
vlasti. Ove kategorije uglavnom odgovaraju motivacijskohigijenskoj
teoriji koju je izložio Herzberg. Osnovna razlika
između odgovora učitelja za prijeratno i poslijeratno
razdoblje je Mir koji se pojavljuje kao motivator iz
poslijeratnog doba s najvišom ocjenom. Osim mira, u
poslijeratnom vremenu učitelji su potvrdili svoju motiviranost
uglavnom Samoispunjenjem i postignućem te Domoljubljem
i društveno vrijednim radom, dok su Radni uvjeti (uključujući
plaću) imali najniži rang. Isti je redoslijed motivatora iskazan
i u prijeratnom razdoblju. Kad je riječ o njihovim kolegama,
učitelji su ih ocijenili manje motiviranima Samoispunjenjem i
postignućem i Domoljubljem i društveno vrijednim radom, a
više pod utjecajem demotivatora od njih samih.
Keywords
Hrčak ID:
20289
URI
Publication date:
30.6.2000.
Visits: 2.487 *