Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21464/fi38405

Reformacija i(li) revolucija: Erazmo Roterdamski i Martin Luther

Ivo Džinić ; Sveučilište u Zagrebu, Hrvatski studiji, Borongajska cesta 83d, HR–10000 Zagreb


Full text: croatian pdf 379 Kb

page 737-746

downloads: 641

cite

Full text: german pdf 379 Kb

page 737-746

downloads: 929

cite


Abstract

Reformacija i revolucija spadaju u onu grupu pojmova koje, unatoč općeprihvaćenom značenjskom sadržaju, nije do kraja jednostavno odrediti niti ih promatrane u suodnosu jasno međusobno razlikovati. Polazeći od njihova općeprihvaćenog značenja radi se o dvije vrste pristupa obnovi nekog društvenog entiteta ili društvene danosti. Kod reformacije se radi o polaganom, strpljivom i dugoročnom načinu obnove koji unaprijed isključuje svaki oblik nasilja. Za razliku od takvog pristupa, pod revolucijom se najčešće podrazumijeva radikalan i nagao pristup društvenim promjenama koji za ostvarenje vlastitih ciljeva ne bira sredstva, a što može implicirati i samo nasilje. Međutim, unatoč tim općeprihvaćenim značenjima dvaju pojmova, činjenica je kako je granica među njima poprilično labava i propusna, u smislu da svaka reformacija kao proces obnove može sadržavati i revolucionarne elemente i obratno. U ovom se radu želi na primjeru dvojice velikana iz renesansnog razdoblja, Erazma Roterdamskog i Martina Luthera, paradigmatski prikazati tipična obilježja dvaju različitih pristupa društvenoj i, napose, crkvenoj obnovi. Bez obzira što u povijesno-filozofskom smislu postoje određene poteškoće s određenjima dvaju pojmova, u članku će se nastojati prikazati kako se kod Erazmova pristupa obnovi Crkve i društva više radi o reformaciji u pravom smislu te riječi, dok se kod Luthera više može govoriti o pristupu revolucionarnoga karaktera.

Keywords

Erazmo Roterdamski; Martin Luther; reforma; reformacija; revolucija; Crkva

Hrčak ID:

219468

URI

https://hrcak.srce.hr/219468

Publication date:

14.2.2019.

Article data in other languages: german

Visits: 3.121 *