Original scientific paper
https://doi.org/10.31192/np.17.2.3
Mise Ferde Wiesnera Livadića - O 220. obljetnici rođenja i 140. obljetnici skladateljeve smrti
Rozina Palić-Jelavić
orcid.org/0000-0001-9661-3298
; Department for History of Croatian Music, Institute for History of Croatian Literature, Theatre and Music of the Croatian Academy of Sciences and Arts, Zagreb, Croatia
Abstract
Svojim je skladateljskim prinosima Ferdo Wiesner Livadić obogatio hrvatsko (sakralno) glazbeno stvaralaštvo romantičkoga doba, ostvarivši – uz tridesetak crkvenih skladbi »male forme« – i jednu latinsku (Missa in C) te jednu hrvatsku misu, s naslovom (Missa croatica pastoralis) i s nazivima njezinih dijelova/stavaka na latinskom jeziku. Uvidom u autografne partiture dviju Livadićevih misa proistekle su prosudbe o njihovim srodnostima i razlikama; ponajprije u pogledu tekstne i jezične podloge, fakture i izvođačkog sastava, skladbenih postupaka i uporabi glazbenih izražajnih elemenata, njihove namjene, naposljetku i njihova umjetničkog dometa i značenja. Nastale u vrijeme prevlasti malih, komornih vrsta, osobito solopopijevaka, glasovirskih minijatura i budnica, Livadićeve su mise, među mnoštvom djela onodobnih skladatelja, a napose unutar hrvatske crkvene glazbene baštine, kontinuitet višestoljetne tradicije skladanja tē glazbene vrste. Dok je Missa croatica pastoralis srodna pastoralnim (pučkim) jednoglasnim misama uz orguljsku pratnju (s umetnutim tekstom/proširenjima na kajkavskom narječju), koncertantna vokalno-orkestralna Missa in C, svojim glazbenim obilježjima i s uporištem u internacionalnom glazbenom vokabularu, očituje spoj klasicističke jednostavnosti i ranoromantičnog lirizma te čine sukus Livadićeva stvaralaštva na području sakralne glazbe.
Keywords
devetnaesto stoljeće; Ferdo Wiesner Livadić; Missa croatica pastoralis; Missa in C; (rani) romantizam
Hrčak ID:
222467
URI
Publication date:
9.7.2019.
Visits: 2.493 *