Kinesiology, Vol. 35. No. 1., 2003.
Original scientific paper
Uporaba Rasch modela za poboljšanje kvalitativne analize bacanja iznad ramena
Ladislav Čepička
; Department of Physical Education and Sport Science, University of West Bohemia, Plzen, Czech Republic
Abstract
Uvod
Cilj je ovog rada pokazati kako se uporabom Rasch modela teorije odgovora na zadatak (Item Response Theory - IRT) može unaprijediti kvalitativna analiza ljudskog pokreta, tocnije analiza bacanja iznad ramena. To je pretpostavka za definiranje nekih prakticnih preporuka za unaprebenje metodike poučavanja i treniranja motoričke vještine bacanja. Integrirani model kvalitativne analize čini se najprikladnijim za tu svrhu. Cilj ovog istraživanja bio je Rasch modelom procijeniti težinu izvedbe pojedinih kritičnih dijelova motoričke vještine “bacanje iznad ramena” te naglasiti prikladnost integriranog modela kvalitativne analize te vještine. Kvalitativna analiza temelji se na informacijama iz različitih subdisciplina tjelesnog vježbanja koje utječu na četiri zadatka analize: pripravu, opservaciju, evaluaciju/dijagnozu i korekciju. Tijekom priprave za analizu analitičar mora stvoriti teoretski model pokreta i imati jasnu predodžbu o njegovoj ispravnoj izvedbi. U tom analitičkom koraku korisno je uporabiti biomehanički model pokreta. Sljedeća razina analize treba proizići iz sustavnog promatranja (opservacije) izvedbe strukture pokreta. Obično analitičar promatra nekoliko ispitanikovih pokušaja te ih snima video kamerom. Pretpostavljamo da bi Rasch model mogao biti vrlo koristan upravo na ovoj razini kvalitativne analize. Rasch model jedan je od modela latentnih osobina (individualna ‘sposobnost’ svakog pojedinca uvijek je latentnog karaktera) koji se koristi za analizu binarnih podataka. Alternativno procijenjeni rezultati izvedbe motoričkog testa poprimaju vrijednosti binarnih varijabli: točno-pogrešno, da-ne, 1 ili 0. Parametri Rasch modela (indikator težine zadatka i parametar individualne sposobnosti pojedinca) predstavljaju poziciju osoba i zadataka na latentnoj varijabli. Ti se parametri u okviru modela koriste za određivanje kolika je vjerojatnost da će odgovor ispitanika na pojedini zadatak biti uspješan.
Metode
Učenici šestog, sedmog i osmog razreda osnovne škole sudjelovali su u ovom istraživanju (N=129; 88 djecaka i 41 djevojcica u dobi od 12 do 14 godina). Za kvalitativnu analizu bacanja iznad ramena korišten je integrirani model Knudsona i Morrisona. Odredili smo kritične faze izvedbe bacanja iznad ramena kako bismo formulirali 5 zadataka.
Osnovni zadatak bio je da svaki ispitanik baci loptu ravno naprijed što dalje. Izvedba bacanja svakog ispitanika uzeta je kao cjelina, ali su pojedini zadaci bodovani odvojeno.
Rezultati i diskusija
Pokazalo se da Rasch model dobro odgovara ovom skupu podataka. To znači da je procjenjivana motorička vještina jednodimenzionalna latentna sposobnost (vještina bacanja iz- nad ramena) i ništa izvan toga. Analiza pokazuje da je uporabom Rasch modela moguće procijeniti težinu cjelovite motoričke vještine. Tako smo u studiji uspjeli odvojeno procijeniti zahtjevnost pokreta i razinu motoričke vještine ili sposobnosti pojedinog ispitanika. Parametre, međutim, treba interpretirati vrlo oprezno. Najteži dio izvedbe motoričke kretne strukture (vještine) bacanje iznad ramena predstavlja rotacija ruke prema unutra. Ta kritična faza bacanja značajno doprinosi brzini leta lopte, no, istodobno, njena pravilna izvedba pridonosi sigurnosti izvedbe, posljedicno sprečavanju ozljeda. Tako ovaj pokret ne samo da je težak za izvedbu, već je iznimno važan za zdravlje sportaša. Treneri bi se trebali potruditi da svojim sportašima osiguraju učinkovite povratne informacije o izvedbi toga segmenta pokreta kako bi poboljšali rotaciju ruke prema unutra. Pokret nogom, iskorak, opozicija (dijagonalna rotacija tijela - strana tijela suprotna ruci koja izbacuje loptu okrenuta je prema naprijed) i sekvencijalna koordinacija relativno su lagani za izvedbu. To ne znači da nisu važni. Ali, prilikom izvedbe vještine bacanja iznad ramena nije potrebno usmjeriti osobitu pozornost na poučavanje tih segmenata pokreta budući da su to većinom prirodne kretne strukture, zajednicke svim ljudima.
Zaključak
Integrirani model kvalitativne analize u kombinaciji s Rasch modelom može pridonijeti povećanju učinkovitosti poučavanja motoričkih vještina.
Keywords
Hrčak ID:
226248
URI
Publication date:
24.10.2003.
Visits: 1.440 *