Skip to the main content

Review article

STUDIJ FILOZOFIJE U FRANJEVACA BOSNE I HERCEGOVINE

Ivica Musić orcid id orcid.org/0000-0002-8434-3742 ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mostar


Full text: croatian pdf 231 Kb

page 178-192

downloads: 187

cite

Full text: english pdf 49 Kb

page 193-193

downloads: 170

cite


Abstract

Poslije kratka presjeka važnijih događaja vezanih uz povijest Franjevačke
provincije Bosne Srebrene autor analizira važnije odredbe franjevačkoga
zakonodavstva s obzirom na školstvo koje su omogućile njegov snažan razvoj
u razdoblju poslije Tridentskoga koncila i koje su bitno utjecale ne organizaciju
i rad franjevačkih obrazovnih ustanova na ovim prostorima.
Poseban je naglasak na odredbama što su se odnosile na studij filozofije
čija je svrha bila pripremiti studente za što kvalitetniji studij bogoslovije.
S tim je ciljem na generalnom kapitulu franjevačkoga reda održanome u
Rimu 1694. godine propisano da se filozofija predaje najmanje tri godine
i da se u njezinu okviru studiraju summulae (logica minor), logika (logica
maior), fizika, metafizika, animistika (znanost o duši), učenje o nastanku
i propadanju tvari te kozmologija. Nastavni je sadržaj bio vezan uz učenje
Ivana Duns Škota i Bonaventure. Metoda je bila strogo skolastička.
Međutim, daljnje su reforme išle za približavanjem državnih i crkvenih
sveučilišnih programa. Iz odredaba vezanih za studij filozofije u Bosni
Srebrenoj vidljivo je da su provincijske uprave nastojale što dosljednije
provoditi propise što ih je donosio general reda i, koliko je to bilo moguće,
držati korak s trendovima na zapadnim učilištima. Kada to okolnosti
nisu dopuštale, svoje su gojence slali na studij u inozemstvo.

Keywords

franjevci; Bosna Srebrena; Hercegovina; propisi; školstvo; filozofija; nastavni sadržaj; skolastička metoda.

Hrčak ID:

230140

URI

https://hrcak.srce.hr/230140

Publication date:

17.12.2007.

Article data in other languages: english

Visits: 1.117 *