Skip to the main content

Preliminary communication

Značaj Ljudevita Modeca u povijesti hrvatske pedagogije

Vlatko Smiljanić orcid id orcid.org/0000-0001-9835-0591 ; University of Zagreb, Croatian Studies, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 308 Kb

page 113-126

downloads: 477

cite

Full text: english pdf 308 Kb

page 126-126

downloads: 170

cite


Abstract

Na temelju uvida u sadržaj rukopisne ostavštine, članaka i monografija Ljudevita Modeca (1844.–1897.), u članku je istražen i obrađen Modecov značaj u povijesti hrvatske pedagogije. Modec je bio prvi moderni hrvatski metodičar. Obrazovao se na preparandiji u Pragu, što mu je omogućilo širenje modernih srednjoeuropskih pedagoških tendencija u brojnim hrvatskim gradovima, naročito u Zagrebu, Petrinji i Osijeku. Posebnost Modecova metodičkog rada očitovala se u tome što je primjenjivao teološki i herbartovski pedagoški pristup, pri čemu se češće opredjeljivao za teološki pristup. Takav pristup prepoznao je kao sredstvo za kvalitetan razvoj individualnog morala. U svojim člancima Modec je najčešće pisao o osobitostima metodike, dok je u monografijama najčešće tumačio metodičku praksu. U ovom članku ukratko su prikazana pedagoška, dakle metodička obilježja njegovih djela. Pritom ističem da je Modec prilikom poučavanja njegovao deduktivni pristup. U svojim tekstovima često je poticao na domoljublje. Uzrok tome bile su povijesno-političke okolnosti u kojima se hrvatski narod nalazio tijekom druge polovice 19. stoljeća (mađarizacija, germanizacija, centralizacija, neoapsolutizam), što je, uostalom, i uzrokovalo njegovo latentno političko usmjerenje prema Starčevićevoj Stranci prava.

Keywords

Ljudevit Modec; metodika; povijest pedagogije; povijest školstva; pučko obrazovanje

Hrčak ID:

230377

URI

https://hrcak.srce.hr/230377

Publication date:

17.12.2019.

Article data in other languages: english

Visits: 1.916 *