Review article
https://doi.org/10.17234/Croatica.63.2
TUĐOST PJESME (LIRIKA VESNE KRMPOTIĆ)
Tamara Bakran
; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb
Abstract
Rad se bavi odnosom žudnje za transcendencijom i jezika lirike Vesne Krmpotić kao medija te žudnje. U okviru rada promišlja se utjecaj žudnje za transcendencijom na sam pjesnički jezik te se postavlja pitanje što je, u konačnici, (ozbiljivi) objekt pjesničke žudnje. U osnovi je autoričin lirski svijet oblikovan tako da lirsko ja žudi da mu se otkrije Tajna, da Tajna postane Znanje. Tajna se u radu tumači kao Drugo pjesme, (prisna) tuđost, kao ono što jest, ali se ne zna što jest. Tajna je izvan jezika, ali djeluje na jezik, jezik je uprizoruje, ali je ne može razriješiti, ona je i učinak jezika, u uskoj je vezi s pjesmom. Tajna se pritom ne veže uz znanje, već uz slutnju. Za razliku od navedenog shvaćanja toga pojma, u autoričinoj lirici Tajna je izjednačena s Glasom koji diktira Istinu. U radu se propituju posljedice takvog pristupa Tajni na lirski opus Vesne Krmpotić i uopće na razumijevanje i interpretaciju lirike. Dovodeći u vezu žudnju za transcendencijom i pjesmu, na tragu autoričine ideje o tuđosti izvora pjesme, u rad se uvode misli zapadne filozofije (Platon, Heidegger), što je novina u odnosu na dosadašnje kritičke tekstove koji su se uglavnom osvrtali na istočnu filozofiju. Pritom se ne izostavljaju ni suvremeni teorijski pristupi lirici i književnosti (Clark, Culler, Furniss, Bath), kao svojevrsna antiteza kulturnoj tradiciji koja pjesničko stvaranje povezuje s pseudobožanskom djelatnošću.
Keywords
Tajna; Drugo; tuđost; glas; dah; žudnja za transcendencijom; pjesnički jezik; pjesnička zbilja; iskazivo; neiskazivo
Hrčak ID:
237238
URI
Publication date:
28.4.2020.
Visits: 2.718 *