Atti, Vol. XXXVI No. 1, 2006.
Review article
Sergio Maurel
; Trieste
Abstract
Veé od antickog doba
Jadransko je more bilo mjesto intenzivnog prometa izmedu
sredozemnih oblasti i podrucja prekoalpske Europe. Po zavrsetku
napoleonskih ratova, uspostavom austrijske suverenosti na jadranskom
primorju zazivio je pomorski promet, zato je Becki dvor,
saznavsi da su brodolomi na obalama Istre i Gradeza vrlo cesta
pojava, pocetkom 1816. godine dao zadatak arhitektu Pietru Nobile
iz Graditeljske uprave Primorja da utvrdi mjesta u lstri gdje bi se
izgradilo nekoliko svjetionika radi sigurnije plovidbe noéu i da izradi
projekte. lstovremeno je povjerio provedbu radova Izaslanstvu
Trséanske Burze, koje se trebalo starati o financiranju sredstvima
trgovaca, osiguravajuéih kuéa i brodovlasnika.
Prihvaéanjem izgradnje savudrijskog svjetionika kao prioritetne,
lzaslanstvo je pribavilo od trgovackih operatera 35 .000 forinta, koje
je naknadno, tijekom nekoliko godina, vratilo iz sredstava "Fonda
za svjetionike", osnovan i upravljan od strane istog Izaslanstva.
Graditeljska uprava Primorja starala se o projektima (ali ne uvijek),
tehnickom nadzoru i kolaudaciji radova. Sredstvima prikupljenim od
"svjetionicke pristojbe", Izaslanstvo je sagradilo savudrijski svjetionik,
a zatim i svjetionike u Trstu (1833.), Poreru (1846.), na Bijelom
rtu (otok Brac - 1849.), Lastovu (1851.), na otociéu u blizini otoka
Sv. lvana na Pucini (Rovinj - 1853.), na rtu Ostrom (Boka Kotorska
- 1854. ), i t d.
Zacuduje kako je savudrijski svjetionik sagraden u kratkom roku:
od prezentacije projekta arhitekta Nobile (listopad 1816.) do
osvjetljenja svjetionika (17. travnja 1818.) trebalo je svega 19 mjeseci.
Savudrijski svjetionik bio je prvi u Sredozemlju osvijetljen plinom,
medutim nakon nekoliko godina to je osvjetljenje zamijenjeno onim
maslinovim uljem, jer je sumpor koji je istarski ugljen saddavao, u
kratkom roku ostetio generator.
Izgradnja i upravljanje jadranskim svjetionicima ostala su u
nadleznosti Izaslanstva Trséanske Burze (Trgovacka komora od
1853.) do 1867. godine. Tijekom rata 1866., vojne su vlasti smatrale
potrebnim neposredni nadzor nad radom svih svjetionika, pa stoga
su pokrenule prijelaz upravljanja svjetionicima i osobljem u Sredisnju
pomorsku oblast u Trstu, pa tako i prijelaz Fonda za svjetionike.
Na taJ Je naCin, nakon pedeset godina, zavrsilo zanimljivo
razdoblje aktivnosti Trgovacke komore u korist plovidbe J adranom.
Keywords
Hrčak ID:
242078
URI
Publication date:
18.5.2007.
Visits: 846 *