Business Excellence, Vol. 14 No. 2, 2020.
Review article
https://doi.org/10.22598/pi-be/2020.14.2.121
KRITIČKI PRISTUP TEORIJI EKONOMIJE DIJELJENJA – INOVATIVNI MODEL NA RASKRIŽJU MISLI I PRAKSE
Anita Radman Peša
orcid.org/0000-0003-3767-0676
; University of Zadar, Department of Economics
Zdenko Prohaska
; , University of Rijeka, Faculty of Economics and Business
Ana Maria Smokrović
; Insignis Cont d.o.o. Zadar
Abstract
Predmet ovog istraživanja je ekonomija dijeljenja koja predstavlja socio-ekonomski fenomen temeljen na suvremenoj tehnologiji. Svrha ovog rada temelji se na terminološkom razgraničenju ekonomije dijeljenja koju neki autori svrstavaju u hibridne modalitete koji polaze od analitičkog pristupa kreiranja i dijeljenja vrijednosti temeljene na participativnom pristupu angažmana i potrošnje, kao principa iz kojih ovaj koncept crpi prednosti, lakoću primjene i lakoću ulaska na isto gotovo bez barijera. Analitičkim pristupom studija slučaja najvećih kolaborativnih tvrtki poput Ubera i Airbnb-a i pragmatičkim zaključcima proizašlim iz korigiranja, usavršavanja i specijalizacije platformi za kompatibilan transfer vrijednosti proizvoda u odnosu na tehnologije a sukladno potražnji, doprinos u radu sadržan je u pregledu znanstvenih stavova vezano uz ekonomiju dijeljenja, njezine relativno kratke povijesti ali radikalnih promjena koje su uvele u trgovinu nove proizvode i principe koji su u nekim područjima razmjene u potpunosti supstituirali prethodne postojeće modalitete tradicionalne trgovine. Kritički pristup koji definira nove uvjete očituje u izraženijoj fleksibilnosti i efikasnosti na tržištu u cjelini ali i nedostatne regulatorne pravne okvire za subjekte na ovim tržištima na prostoru EU i RH, ali isto tako pozitivne učinke i društveno prihvatljive statuse koje prikupljaju akteri-subjekti i korisnici, usmjereni politici odgovornog ponašanja i razvojnoj politici održivosti.
Keywords
tehnologija; ekonomija dijeljenja; peer-to-peer; Uber; Airbnb.
Hrčak ID:
247291
URI
Publication date:
7.12.2020.
Visits: 2.004 *