Original scientific paper
Doživljaj ekspresivnosti autentičnih modusa u gregorijanskom koralu kod učenika primarnog odgoja i obrazovanja
Tihomir Prša
; The Chair of Arts The Faculty of Teacher Education University of Zagreb Trg matice hrvatske 12, 44 250 Petrinja, Croatia
Jelena Blašković
orcid.org/0000-0003-2552-6802
; The Chair of Arts The Faculty of Teacher Education University of Zagreb Trg matice hrvatske 12, 44 250 Petrinja, Croatia
Abstract
Ekspresivnost starocrkvenih ljestvica odražava se kroz karakternost i pripisivanje
izvjesnih stanja određenom modusu ili pojedinoj gregorijanskoj skladbi koja pokazuje
specifičnu ekspresivnost. Važna karakteristika gregorijanskog pjevanja na tonskom
planu je dijatonsko pjevanje temeljeno na ljestvicama bez kromatike koje koriste
samo jedan polustupanj u tetrakordu čija glazbena struktura odražava ekspresivnost
gregorijanskog pjevanja. U takvoj ekspresivnosti postižu se karakterne specifičnosti
koje modus, svaki za sebe, odražava. Izražajnost gregorijanske glazbe uvelike je
uvjetovana raznolikim modalnim materijalom koji se upotrebljava u pojedinoj
skladbi pa će na slušni dojam i procjenu utjecati modalna struktura pojedinog
gregorijanskog napjeva. Cilj rada je ispitati viđenje ekspresivnosti gregorijanskih
modusa kod učenika primarnog odgoja i obrazovanja te istražiti može li današnja
auditivnost koje ja navikla na dva tonska roda, dur i mol, prepoznati ono što se
stoljećima baštini u repertoaru gregorijanskih napjeva. Istraživanje je provedeno
u školskoj godini 2018./2019. s učenicima prvih, drugih, trećih i četvrtih razreda
osnovne škole (N=100). Rezultati istraživanja pokazali su kako učenici prvih i
drugih razreda iskazuju veću slušnu senzibilnost pri prepoznavanju određenih
karakteristika autentičnih gregorijanskih modusa. Učenici trećih i četvrtih razreda
manje su auditivno otvoreni i perceptivni s obzirom na karakterne razlike autentičnih
gregorijanskih modusa.
Keywords
gregorijanski koral; modalnost; starocrkvene ljestvice; učenici primarnog odgoja i obrazovanja
Hrčak ID:
247850
URI
Publication date:
21.9.2020.
Visits: 1.268 *