Skip to the main content

Editorial

https://doi.org/10.15516/cje.v22i0.4129

Nacionalna država, obrazovanje i stvaranje nacionalno nastrojenih građana (Uvod)

Daniel Tröhler


Full text: english pdf 204 Kb

page 11-27

downloads: 709

cite


Abstract

Ovo posebno izdanje posvećeno je društvenom fenomenu koji može imati veliki
utjecaj upravo stoga što je većinom zanemaren: nacionalizmu i, više specifično,
svakodnevnom ili banalnom nacionalizmu i njegovoj vezi s obrazovanjem.
Uključeni ljudi i istraživači često raspravljaju o globalizaciji ili njezinoj
pretpostavljenoj suprotnosti, agresivnom i razmetljivom nacionalizmu. Oni to
obično čine kao moralisti, i upravo u takvoj ulozi uvijek ukazuju na druge, druge
počinitelje i druge žrtve, ali, u stvari, nikada na sebe. Povijest je u zadnjih 200
godina pokazala koliko snažno nacionalizam stvara identitete koji su, ne najmanje
i ne slučajno, ponovo postali krajnje vidljivi upravo sada kada se ljudska vrsta bori
protiv globalnoga virusa, Covida-19. Pod motom „Okrenuti glavu je beskorisno,”
ovo posebno izdanje posvećeno je mjeri u kojoj je moderno obrazovanje sa svojim
institucijama, strategijama i praksama povezano s diskurzivnom reprodukcijom
nacionalizma, kao identetsko-generirajućom kulturološkom tezom o pripadanju.
Dok ovdje sakupljeni doprinosi predstavljaju individualne studije slučaja, u uvodu
se prvo nastoje definirati osnovni koncepti poput „nacije”, „države” i „nacionalne
države”. Na toj osnovi raspravljat će se o pristupima obrazovno relevantnim
istraživanjima poput zamisli nacije kao „druge prirode” čovjeka, ideje „činjenja
nacije” preuzete iz rodnih studija ili, konačno, sa specifičnom referencom na
kurikule, razvoja „nacionalnih pismenosti” kao ključnih učinaka na moderno
školovanje.

Keywords

činjenje nacije; globalizacija; kurikul; nacionalni identitet; nacionalna pismenost

Hrčak ID:

248119

URI

https://hrcak.srce.hr/248119

Publication date:

17.12.2020.

Article data in other languages: english

Visits: 1.447 *