Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.15176/vol56no103

Prikazivanje društva: hrvatski muzeji i galerije između pedagogije i performativnosti

Ewa Wróblewska-Trochimiuk orcid id orcid.org/0000-0002-1594-3306 ; Institute of Slavic Studies Polish Academy of Sciences, Warsaw


Full text: english pdf 139 Kb

page 41-54

downloads: 638

cite


Abstract

Cilj je ovog rada prikazati odabrane izložbe u hrvatskim muzejima i galerijama iz perspektive transformacije muzeja iz pedagoškog u performativni model. Suvremeni muzeji i galerije uvode nove oblike aktivnosti. U starom pedagoškom modelu (dominantnom u devetnaestom i ranom dvadesetom stoljeću) umjetničke institucije hinile su neutralnost, određujući obrazovanje kao svoju temeljnu zadaću. Taj je model zamijenjen performativnim modelom, koji naglašava kulturni relativizam i usredotočuje se na senzorni aspekt percepcije, ističući ulogu otjelovljenja i senzornoga. Ovaj se članak bavi trima hrvatskim izložbama: “Socijalizam i modernost: umjetnost, kultura, politika 1950.–1974.” (2011–2012), “Kome treba poduzeće? Slučaj Borovo 1988.–1990.” (2016) te “Kako živi narod: izvještaj o pasivnosti” (2016). U radu pokazujem da – unatoč prevladavajućim mišljenjima – muzeji nisu odustali od svog izvornog pedagoškog zadatka. Još uvijek oblikuju recepciju i još su uvijek duboko zainteresirani za moć. Ipak, to čine pomoću suvremenih performativnih alata – stvaranjem neuralnih, haptičkih i multisenzornih veza između primatelja i objekta.

Keywords

performativni muzej, pedagoški muzej, Hrvatska, umjetnost

Hrčak ID:

221878

URI

https://hrcak.srce.hr/221878

Publication date:

1.7.2019.

Article data in other languages: english

Visits: 1.897 *