Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.31820/pt.30.2.1

Prediktori čitanja u hrvatskome jeziku: Doprinos (meta)fonoloških varijabli

Maja Kelić orcid id orcid.org/0000-0002-7253-1295 ; University of Rijeka, Speech and Language Pathology Programme, Rijeka, Croatia
Mirta Zelenika Zeba ; Polyclinic for the Rehabilitation of Listening and Speech SUVAG, Zagreb, Croatia; University of Zagreb, Faculty of Electrical Engineering and Computing, Zagreb, Croatia
Jelena Kuvač Kraljević ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology, Zagreb, Croatia


Full text: english pdf 382 Kb

page 161-184

downloads: 415

cite


Abstract

Fonološka svjesnost, brzo automatizirano imenovanje i radno pamćenje smatraju se najvažnijim čimbenicima koji podupiru ovladavanje čitanjem, no njihova relativna važnost ovisi o dobi te o pravopisu kojim dijete ovladava. Cilj je ovoga rada ispitati prediktore čitanja u hrvatskome jeziku, koji ima proziran pravopis, nakon tri godine sustavne poduke u čitanju. U istraživanje je uključeno 80 sudionika (prosječne dobi 10.07 godina). Kriterijske varijable, brzina čitanja i točnost čitanja mjerene su čitanjem liste riječi i liste pseudoriječi. Fonološka je svjesnost ispitana zadatcima brisanja i dodavanja fonema te zadatkom premetanja, a brzo imenovanje zadatkom imenovanja boja. Radno je pamćenje ispitano ponavljanjem pseudoriječi i suptestom raspona pamćenja brojeva (WISC-IV-HR). Da bi se provjerila prediktivnost promatranih varijabli, provedena je hijerarhijska regresijska analiza. Rezultati su pokazali da je u jeziku s prozirnim pravopisom nakon tri godine sustavne poduke brzo automatizirano imenovanje najznačajniji prediktor i brzine čitanja i točnosti čitanja. Iako ovo istraživanje nije pokazalo disocijaciju prediktora koji podupiru brzinu čitanja i točnost čitanja, potvrdilo je važnost fonološke svjesnosti kao supresijske varijable za brzo imenovanje u predviđanju brzine čitanja pseudoriječi.

Keywords

prediktori čitanja; proziran pravopis; fonološka svjesnost; brzo automatizirano imenovanje; automatizacija čitanja

Hrčak ID:

260437

URI

https://hrcak.srce.hr/260437

Publication date:

15.7.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 1.526 *