Mjera : Mjera, Vol. 1 No. 2, 2019.
Professional paper
Turistifikacija i javni prostor
Abstract
Fizički prostor, pa tako i gradovi, se mijenjaju sve brže i radikalnije. Transformacija grada uvjetovana je nizom novih okolnosti: tržišnom ekonomijom, ekonomskom eksploatacijom javnog prostora sa njegovim povijesnim i prirodnim vrijednostima, kao i generičkim oblikovanjem koje negira lokalne kvalitete.
Turizam i putovanja su također poprimile nove formate, kao i razmjere masovnosti, što značajno utječe na promjene grada, kako u njegovom životu, tako i u njegovoj strukturi.
U kontekstu hrvatskih gradova, a posebice onih turističkih, izuzetno je osjetljivo na koji će se način događati transformacije grada, osobito pod pritiskom kapitala, stranog i domaćeg. Osim vidljivog fenomena „povlačenja“ domicilnog stanovništva iz povijesnog gradskog centra i njegovo prepuštanje turistima, javlja se puno perfidniji fenomen turistifikacije. On se sastoji u iskorištavanju prirodnih i kulturnih resursa lokalnog prostora od potencijalnog interesa za turiste do te mjere da se počinje remetiti cjelovitost kvalitete urbanog života stalnih stanovnika. Potrebno je sagledati koji arhitektonski i urbanistički problemi proizlaze iz tih novih okolnosti. Arhitektonsko preoblikovanje postojećeg, kao i kreiranje novog prostora grada, moralo bi uz sve ostale parametre obuhvatiti i složena pitanja odnosa spram postojećeg konteksta, te uspostaviti balans između kontinuiteta zatečenog i povijesnog identiteta u odnosu sa novim koji mu se dodjeljuje.
Keywords
javni prostor; transformacija grada; turistifikacija; komodifikacija; generičnost
Hrčak ID:
264091
URI
Publication date:
31.12.2019.
Visits: 1.053 *