Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.21464/fi41306

Postmoderno napuštanje hilemorfizma u konceptualističkoj estetici Arthura Colemana Dantoa

Goran Sunajko ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Ivana Lučića 3, HR–10000 Zagreb


Full text: croatian pdf 601 Kb

page 565-578

downloads: 296

cite

Full text: english pdf 601 Kb

page 578-578

downloads: 125

cite


Abstract

Rad razmatra filozofijski odnos forme (ideje) i oblika (figure) preko smisla konceptualističke umjetnosti koju u svojoj estetičkoj teoriji naglašava Arthur Coleman Danto. Iako je već moderna umjetnost na početku 20. stoljeća nagovijestila raskid forme i oblika, u punom je smislu raskid zaživio u postmoderni. Pokazat će se da su konceptualni umjetnici shvatili kako je moguće zadržati oblik neke stvari, a da joj se izmijeni sama forma, odnosno ideja koja je izmješta iz prethodno određene funkcije. Za konceptualnu, postmodernu umjetnost tako će biti odlučno zadržavanje oblika uz promjenu forme po kojoj takvo umjetničko djelo i nastaje, mijenjajući karakter stvari koja dotad nije bila umjetničko djelo. Time se stvara jedinstven estetički predmet koji, prema Hartmannovoj estetičkoj teoriji, ne počiva na samom umjetničkom djelu, nego na njegovoj percepciji. Danto je takav put oprimjerio Duchampovom Fontanom i Warholovom kutijom Brillo koje svjedoče promjeni forme, uz zadržavanje oblika, čime se postmoderna estetika u bitnome uspostavlja kao konceptualnost.

Keywords

estetika; estetička distanca; estetički predmet; konceptualna umjetnost; forma; oblik; Andy Warhol; Arthur Coleman Danto

Hrčak ID:

264360

URI

https://hrcak.srce.hr/264360

Publication date:

29.10.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 1.127 *