Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.31192/np.19.3.5

Obrazovno-političke postavke u Europskoj uniji: što o obrazovanju možemo naučiti od Sparte i Atene?

Ivana Batarelo Kokić orcid id orcid.org/0000-0002-8830-6252 ; University of Split, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Pedagogy, Split, Croatia
Tonći Kokić orcid id orcid.org/0000-0002-6918-0666 ; University of Split, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Philosophy, Split, Croatia


Full text: croatian pdf 191 Kb

page 541-556

downloads: 653

cite


Abstract

Razumijevanje rodoslovlja i društvene uvjetovanosti promjena obrazovnih sustava može se tražiti u antičkim izvorima: Sparti i Ateni. Interpretacijom su uspoređeni obrazovni sustavi antičkih polisa, a neka njihova obilježja su na razini jukstapozicije uspoređena s obrazovnim politikama Europske unije. Usporedbom je potvrđena hipoteza o postojanju zajedničkih prioritetnih odgojno-obrazovnih tema u društvima istog rodoslovlja na različitom stupnju povijesnog i tehnološkog razvoja. Stereotipna interpretacija vidi Spartu kao zajednicu hrabrih patriota vojnika u kojoj je obrazovanje bilo apsolutno politički institucionalizirano, dok se Atena percipira kao demokratska zajednica humanistički obrazovanih slobodnih građana bez izravne stroge političke kontrole obrazovanja. Na razini jukstapozicije, antički obrazovni sustavi uspoređeni su sa suvremenom europskom obrazovnom politikom s obzirom na: (1) svrhu obrazovanja; (2) dostupnost obrazovanja; (3) strukturiranost kurikuluma i vrijednosne pokazatelje; (4) prepoznavanje talenta i (5) praćenje kvalitete obrazovanja. U zaključku rada navode se ograničenja studije te se naglašava temeljna srodnost tema koje su se istakle analizom.

Keywords

Atena; Europska unija; filozofija; komparativna pedagogija; obrazovna politika; Sparta

Hrčak ID:

265523

URI

https://hrcak.srce.hr/265523

Publication date:

15.11.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 1.877 *