Original scientific paper
https://doi.org/10.20901/an.18.09
Pada li jabuka daleko od stabla? Agensi socijalizacije ideologijske orijentacije studenata
Željko Boneta
orcid.org/0000-0001-9665-1294
; Faculty of Teacher Education, University of Rijeka, Rijeka, Croatia
Marko Mrakovčić
; Faculty of Law, University of Rijeka, Rijeka, Croatia
Abstract
U radu su predstavljeni rezultati terenskog istraživanja procjene utjecaja neformalnih i formalnih agensa procesa političke socijalizacije na uzorku studenata Sveučilišta u Rijeci (N=635). Analizirana je povezanost ideologijske samoidentifikacije ispitanika i procijenjene ideologijske orijentacije roditelja. Studenti smatraju da nijedan agens socijalizacije nije čak ni osrednje utjecao na oblikovanje njihovih političkih stavova, a najslabijim ocjenjuju utjecaj agensa formalne političke socijalizacije – nastavnika u osnovnoj i srednjoj školi. Ispitanici smatraju da su roditelji više od ostalih agensa utjecali na njihove političke stavove, ali taj utjecaj u prosjeku ocjenjuju slabim, neovisno o tome smještaju li roditelje na istu ili različite pozicije na skali ideologijske orijentacije. Ispitanici koji su se svrstali na ljevicu i na desnicu priznaju nešto snažniji utjecaj roditeljske neformalne političke socijalizacije od onih koji su se svrstali u centar. Utvrđene su statistički značajne veze između ideologijske samoidentifikacije ispitanika i procijenjene ideologijske orijentacije roditelja. Mali je udio ispitanika koji ne percipiraju postojanje vlastitog i roditeljskog suglasja u ideologijskoj orijentaciji, a zanemariv je udio onih koji svoje roditelje smještaju na dijametralne pozicije skale. Ispitanici koji imaju veći interes za politiku, ali i oni iz politički stimulativnijeg okruženja, skloniji su odmaknuti se od političkog centra, kao i od ideologijske orijentacije svojih roditelja. Obiteljsko podudaranje ideologijske orijentacije raste percepcijom kvalitetnijih odnosa s roditeljima.
Keywords
politička socijalizacija; agensi socijalizacije; ideologijske orijentacije; studenti;
Hrčak ID:
266886
URI
Publication date:
13.12.2021.
Visits: 1.981 *