Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.46640/imr.11.20.1

Izazovi “novog hibridnog ekosistema”: slavne osobe, lažne vijesti i Covid-19

Zdenko Zeman orcid id orcid.org/0000-0002-3005-0995 ; Ivo Pilar Institute of Social Sciences, Marulićev trg 19, Zagreb, Croatia
Marija Geiger Zeman orcid id orcid.org/0000-0002-1192-4722 ; Ivo Pilar Institute of Social Sciences, Marulićev trg 19, Zagreb, Croatia
Martina Topić orcid id orcid.org/0000-0002-5894-2979 ; Leeds Beckett University, Leeds LS1 3HE, United Kingdom


Full text: english pdf 710 Kb

page 3243-3267

downloads: 718

cite


Abstract

Kompleksna isprepletenost mainstream medija i društvenih medija rezultirala je stvaranjem “novog hibridnog ekosistema” u kojem se konzumenti/ce primarno angažiraju oko ideja i vijesti objavljenih na društvenim mrežama koje naknadno mainstream mediji prenose kao vijesti (Wheeler 2018). U tom novom “hiper-povezanom okolišu” (Pepper 2018) “lažne vijesti” zauzimaju specifično mjesto. Koncept “lažnih vijesti” je vrlo kompleksan, kontradiktoran i ambivalentan jer figurira kao krovni pojam kojim se pokrivaju različiti fenomeni i raznolike prakse od kojih su neke ranije poznate dok su druge novijeg datuma (Molina i sur. 2021). Novi komunikacijski okoliš i ulogu lažnih vijesti u njemu moguće je analizirati i kroz optiku fenomena slavnih osoba. Rad metodom analize diskursa raščlanjuje tekstove o različitim izjavama slavnih osoba o Covid-19 na dva hrvatska web portala (index.hr, 24sata.hr). Pokazuje se da zbog težine koju njihovom djelovanju i izjavama pridaju konzumenti sadržaja web portala, slavne osobe funkcioniraju kao vrlo potentni prenositelji lažnih vijesti. S druge strane, mainstream mediji često djeluju kao korektiv društvenih medija, nastojeći što uvjerljivije demantirati lažne vijesti i njihove slavne prenositelje na društvenim mrežama.

Keywords

novi hibridni ekosistem; lažne vijesti; slavne osobe; Covid-19; analiza diskursa; index.hr; 24 sata.hr

Hrčak ID:

278161

URI

https://hrcak.srce.hr/278161

Publication date:

26.5.2022.

Article data in other languages: english

Visits: 1.381 *