Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.21464/sp36203

Iznova promišljati duh kineske estetike

Keping Wang ; Chinese Academy of Social Sciences, Institute of Philosophy, Jianguomennei Dajie No. 5, Beijing 100732, People’s Republic of China


Full text: english pdf 637 Kb

page 289-312

downloads: 339

cite

Full text: croatian pdf 637 Kb

page 311-311

downloads: 82

cite

Full text: german pdf 637 Kb

page 311-311

downloads: 163

cite

Full text: french pdf 637 Kb

page 312-312

downloads: 183

cite


Abstract

Duh kineske estetike duboko je ukorijenjen u koncepciji jedinstva između neba i čovjeka. Iz perspektive pragmatičnog vitalizma, njegov se mehanizam trajnosti može pratiti do vitalnog uzroka. Ovaj uzrok obuhvaća tri glavna aspekta: supstancijalni, primjenjivi i plodonosni, koji čine dijalektički interaktivan i međusobno povezan okvir. U praksi, ovaj okvir oslikava umjetnost naučenjačkog slikanja krajolika koje karakterizira progresivni proces. Taj je proces izložen trima primarnim strategijama ili činovima učenja: slijediti stare majstore u početnoj fazi, slijediti planine i rijeke u srednjoj fazi i slijediti Nebo i Zemlju u konačnoj fazi. Sve to, prikazano je u relevantnoj teoriji i umjetničkom stvaralaštvu za većinu kineskih slikara naučenjaka, od kojih su Dong Qichang, Shi Tao i Huang Binhong tri tipična predstavnika iz različitih razdoblja između 16. i 20. stoljeća.

Keywords

jedinstvo neba i čovjeka; vitalni uzrok; aspekt supstancijalnosti; aspekt primjenjivosti; aspekt plodonosnosti; tri strtegije; naučenjačko krajobrazno slikarstvo; Dong Qichang; Shi Tao; Huang Binhong

Hrčak ID:

280201

URI

https://hrcak.srce.hr/280201

Publication date:

20.1.2022.

Article data in other languages: english german french

Visits: 1.391 *