Original scientific paper
https://doi.org/10.15516/cje.v24i2.4478
Roditeljstvo kao važan činitelj optimalnoga razvoja djece uključene u institucionalni sustav ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja
Monika Pažur
; Faculty of Teacher Education University of Zagreb Savska cesta 77, 10000 Zagreb, Croatia
Maja Drvodelić
orcid.org/0000-0003-2633-5573
; Faculty of Teacher Education University of Zagreb Savska cesta 77, 10000 Zagreb, Croatia
Abstract
Položaj i uloga djeteta u obitelji značajno se mijenjaju kroz povijest, što uzrokuje i
promjenu u odgovornostima i zadatcima roditelja (Maleš, 2003). Konvencija UN-a
o pravima djeteta (1989) u kojoj je djetetu priznat status nositelja ili subjekta prava,
donosi pojam roditeljstva u najboljem interesu djeteta. Roditeljstvo u najboljem
interesu djeteta jest ono koje omogućuje ostvarivanje svih djetetovih prava te potiče
djetetov optimalan kognitivni, emocionalni i tjelesni razvoj u sigurnom okruženju.
Ovim se istraživanjem ispitivala percepcija roditelja o učestalosti roditeljskih
ponašanja koja su usklađena s teorijskim postavkama roditeljstva u najboljem
interesu djeteta te percepcija roditelja o učestalosti provođenja zajedničkih aktivnosti
između roditelja i djeteta. U istraživanju je sudjelovalo 514 roditelja djece u dobi
od 5 i 6 godina uključenih u institucionalni sustav ranoga i predškolskoga odgoja
i obrazovanja. Prema percepciji roditelja, roditelji češće primjenjuju ponašanja
koja pridonose roditeljstvu usmjerenom na najbolji interes djeteta nego ponašanja
koja ne podržavaju djetetov optimalan razvoj. Roditelji češće primjenjuju određena
nepodržavajuća ponašanja u odnosu s dječacima nego s djevojčicama, dok zajedničke
aktivnosti provode češće s mlađom nego sa starijom djecom.
Keywords
djeca rane i predškolske dobi; roditeljska ponašanja; roditeljstvo u najboljem interesu djeteta; zajedničke aktivnosti roditelja i djece
Hrčak ID:
280646
URI
Publication date:
15.7.2022.
Visits: 1.436 *