Educational issues, Vol. 5 No. 2, 2022.
Original scientific paper
https://doi.org/10.53577/oot.5.2.7
Agresivno ponašanje u autistične djece
Ana Lukić
orcid.org/0000-0002-0662-4856
; Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Sveučilište u Beogradu, Srbija
Bojana Arsić
orcid.org/0000-0001-6728-3779
; Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Sveučilište u Beogradu, Srbija
Anja Gajić
; Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Sveučilište u Beogradu, Srbija
Abstract
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati karakteristike i prediktore agresivnog ponašanja
u djece s poremećajima iz autističnog spektra (ASD), kao i utvrditi prisutnost agresivnog
ponašanja u djece s ASD-om. Uzorak je uključivao 43 sudionika s dijagnozom ASD-a. Korišteni
instrument bio je Behavior Problems Inventory – BPI-01 (Rojahn i dr., 2002), subskala
agresivnosti. Rezultati istraživanja pokazali su da djeca s ASD-om iz našeg uzorka iskazuju
niske stope agresivnog ponašanja. Među sudionicima koji ipak iskazuju agresiju prema drugima,
najzastupljeniji oblici agresije bili su verbalna agresija, hvatanje i čupanje drugih, okrutnost i
uništavanje imovine. Spol i vrsta škole koju su polaznici pohađali nisu bili prediktori agresivnog
ponašanja, dok se agresivno ponašanje može predvidjeti djetetovom funkcionalnom razinom, pri
čemu ispitanici s niskofunkcionalnim ASD-om pokazuju više agresivnih ponašanja u usporedbi s
ispitanicima s visokofunkcionalnim ASD-om. Također, agresivno ponašanje može se predvidjeti
prema dobi, pri čemu je porast kronološke dobi u negativnoj korelaciji s agresivnošću. Ključno
je da se defektolozi bave agresivnim ponašanjem koje pokazuju djeca s ASD-om od najranije
dobi. Iako je važno poznavati topografije agresije u djece s ASD-om, koje su prikazane u našem
istraživanju, važnije je ispitati najčešće funkcije agresije, odnosno razloge zašto se djeca s ASDom
ovako ponašaju.
Keywords
agresija; poremećaji iz autističnog spektra; problematično ponašanje; topografija
Hrčak ID:
288305
URI
Publication date:
4.12.2022.
Visits: 1.904 *