Original scientific paper
https://doi.org/10.22522/cmr20220174
Odnos između percepcije oglašavanja, FOMO-a, umora od društvenih mreža i zabrinutosti za privatnost među korisnicima društvenih mreža
Josipa Milas
; Faculty of Humanities and Social Sciences, J. J. Strossmayer University of Osijek
Gordana Lesinger
; Faculty of Humanities and Social Sciences, J. J. Strossmayer University of Osijek
Abstract
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos između čimbenika oglašavanja na društvenim mrežama, stavova prema društvenim mrežama, oglašavanja na društvenim mrežama, brendova i percepcije nametljivosti oglašavanja na društvenim mrežama te čimbenika ponašanja korisnika društvenih mreža (FOMO i zabrinutost za privatnost). Istraživanje je provedeno online na uzorku od 212 ispitanika, koji su digitalni domorodci u dobi od 18 do 45 godina. Za potrebe ispitivanja ovih varijabli u istraživanju je korišteno sljedeće: semantička diferencijalna ljestvica preuzeta od Elliotta i Specka (1998) za mjerenje stav prema oglašavanju, prilagođena skala intenziteta Facebooka (FBI ljestvica) (Ellison i sur., 2007.), upitnik o stavovima prema brendovima (Bearden i sur., 2011.), prilagođena skala intruzije medija (Li i sur., 2002.). ), Gartner Inc. (2011.) verzija upitnika o privatnosti društvenih mreža, hrvatska verzija Fear of Missing Out Scale – FoMOs (Omajec i Čorkalo Biruški, 2020.), Gartner Inc. (2011.) verzija društvenih mreža skala zamora medija. Rezultati pokazuju da su pozitivni stavovi prema oglašavanju, više razine zabrinutosti za privatnost i FOMO prediktori veće razine zamora od društvenih mreža, dok se stavovi prema društvenim mrežama i percepcija nametljivosti nisu pokazali značajnim prediktorima zamora od društvenih mreža. Provedbom hijerarhijske regresijske analize utvrđen je medijacijski učinak FOMO-a na odnos između stava prema oglašavanju na društvenim mrežama, stava prema brendovima i umora od društvenih mreža, dok je značaj medijacije potvrđen Sobelovim testom. U radu se opisuju nalazi, ograničenja istraživanja i daju prijedlozi za buduća istraživanja.
Keywords
zamor društvenih mreža, oglašavanje, zabrinutost zbog privatnosti, FOMO
Hrčak ID:
280734
URI
Publication date:
18.7.2022.
Visits: 1.675 *