Preliminary communication
Škola je središnja tema znanstveno-stručnog rada prof. Valentina Puževskog: značajan prinos Školskoj pedagogiji
Vladimir Strugar
orcid.org/0000-0001-7214-4829
; Institute for Scientific Research and Artistic Work of the Croatian Academy of Sciences and Arts in Bjelovar, Bjelovar, Croatia
*
* Corresponding author.
Abstract
Članak se određuje kao prinos proučavanju života i djela prof. dr. sc. Valentina Puževskog (1931.–2021.), doajena pedagogijske teorije i pedagoške prakse u Hrvatskoj. U središtu je razmatranja škola, kao povijesni i društveni fenomen organiziranog odgoja i obrazovanja, kojoj je Puževski posvetio najveći broj svojih stručnih i znanstvenih radova te praktičan rad.
Autor je spoznaje o životu i pedagoškom radu Valentina Puževskog strukturirao u dva tematska područja. U prvom prikazuje neke činjenice iz životopisa: djetinjstvo, školovanje u osnovnoj i srednjoj školi, stjecanje visokoškolskog obrazovanja i znanstveno napredovanje, društveno-prosvjetni i politički rad te obilježja bibliografije u kojoj prevladavaju stručno-znanstveni radovi o školi. Škola je središnja tema drugog dijela članka. Ukazuje se na tri polazišta za izradu pedagoškog modela škole (poznavanje vlastite i strane školske baštine i postupne promjene škole ili školskog sustava). Definira se svrha škole i određuju zadaće u njezinoj transformaciji od tradicionalne škole do »otvorene škole«, »škole naših dana«, humane, uspješne i škole »uspjeha za sve.«
Izgradnja ili »podanašnjenje škole« temelji se na tri osnovna organizacijska modela boravka učenika u školi, a to su produženi i cjelodnevni boravak te cjelodnevna škola. Proces promjene škole počiva na određenim načelima kao što su »podanašnjenje,« odgojna funkcija, angažiranost škole, demokratizacija, odgojna zajednica, socijalizacija, učiteljeva kreativnost, europeizacija i modernizacija te povezanost ranog i predškolskog odgoja i obveznog obrazovanja.
Istraživanje upućuje na zaključak da je Valentin Puževski neosporno među vodećim hrvatskim pedagozima druge polovine 20. stoljeća te da prednjači svojim znanstvenim prinosom Školskoj pedagogiji.
Keywords
cjelodnevni boravak; cjelodnevna škola; narodni učitelj; odgojna funkcija škole; produženi boravak učenika; škola otvorenih vrta; Školska pedagogija
Hrčak ID:
308792
URI
Publication date:
28.1.2023.
Visits: 929 *