Prethodno priopćenje
Škola je središnja tema znanstveno-stručnog rada prof. Valentina Puževskog: značajan prinos Školskoj pedagogiji
Vladimir Strugar
orcid.org/0000-0001-7214-4829
; Zavod za znanstvenoistraživački i umjetnički rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Bjelovaru, Bjelovar, Hrvatska
*
* Dopisni autor.
Sažetak
Članak se određuje kao prinos proučavanju života i djela prof. dr. sc. Valentina Puževskog (1931.–2021.), doajena pedagogijske teorije i pedagoške prakse u Hrvatskoj. U središtu je razmatranja škola, kao povijesni i društveni fenomen organiziranog odgoja i obrazovanja, kojoj je Puževski posvetio najveći broj svojih stručnih i znanstvenih radova te praktičan rad.
Autor je spoznaje o životu i pedagoškom radu Valentina Puževskog strukturirao u dva tematska područja. U prvom prikazuje neke činjenice iz životopisa: djetinjstvo, školovanje u osnovnoj i srednjoj školi, stjecanje visokoškolskog obrazovanja i znanstveno napredovanje, društveno-prosvjetni i politički rad te obilježja bibliografije u kojoj prevladavaju stručno-znanstveni radovi o školi. Škola je središnja tema drugog dijela članka. Ukazuje se na tri polazišta za izradu pedagoškog modela škole (poznavanje vlastite i strane školske baštine i postupne promjene škole ili školskog sustava). Definira se svrha škole i određuju zadaće u njezinoj transformaciji od tradicionalne škole do »otvorene škole«, »škole naših dana«, humane, uspješne i škole »uspjeha za sve.«
Izgradnja ili »podanašnjenje škole« temelji se na tri osnovna organizacijska modela boravka učenika u školi, a to su produženi i cjelodnevni boravak te cjelodnevna škola. Proces promjene škole počiva na određenim načelima kao što su »podanašnjenje,« odgojna funkcija, angažiranost škole, demokratizacija, odgojna zajednica, socijalizacija, učiteljeva kreativnost, europeizacija i modernizacija te povezanost ranog i predškolskog odgoja i obveznog obrazovanja.
Istraživanje upućuje na zaključak da je Valentin Puževski neosporno među vodećim hrvatskim pedagozima druge polovine 20. stoljeća te da prednjači svojim znanstvenim prinosom Školskoj pedagogiji.
Ključne riječi
cjelodnevni boravak; cjelodnevna škola; narodni učitelj; odgojna funkcija škole; produženi boravak učenika; škola otvorenih vrta; Školska pedagogija
Hrčak ID:
308792
URI
Datum izdavanja:
28.1.2023.
Posjeta: 929 *