Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.15516/cje.v25i3.4893

Mogućnosti poticanja razvoja metakognitivnih kapaciteta djece u vrtiću

Edita Slunjski ; University of Zagreb, Department of Pedagogy, Faculty of Humanities and Social Sciences


Full text: english PDF 12 Kb

page 977-1000

downloads: 174

cite

Full text: croatian pdf 254 Kb

page 977-1000

downloads: 656

cite


Abstract

Osposobljavanje djece za samostalno učenje, tj. za ostvarivanje koncepta cjeloživotnoga učenja uključuje poticanje razvoja njihovih metakognitivnih kapaciteta. Oni se odnose na sposobnost djeteta da kritički razmišlja, da razmišlja o vlastitom razmišljanju te da upoznaje vlastite kognitivne procese i strategija učenja. Za ostvarivanje takvoga procesa potrebno je razvijati određene organizacijske strukture koje uključuju kvalitetno prostorno-materijalno i socijalno okružje vrtića. Poseban utjecaj na razvoj metakognitivnih kapaciteta djece ima odgajatelj, tj. kvaliteta njegovih odgojno-obrazovnih intervencija. U radu se prikazuje etnografsko istraživanje provedeno u vrtiću s djecom u dobi od četiri do šest godina kako bi se ustanovile mogućnosti poticanja razvoja metakognitivnih kapaciteta djece u vrtiću i uvjete koji tom procesu pogoduju. Cilj istraživanja bio je otkriti uvjete u kojima se metakognitivni kapaciteti djece u vrtiću razvijaju, tj. cjelinu konteksta koja na njihov razvoj ima utjecaj. U istraživanje su bila uključena dva vrtića, s 3 odnosno 4 odgojno-obrazovne skupine, tj. 6 odnosno 8 odgajatelja, dva pedagoga i stručnoga suradnika s fakulteta. Istraživanje je provedeno tijekom 2021. godine. Rezultati istraživanja ukazuju da na poticanje razvoja metakognitivnih kapaciteta djece u vrtiću ima cjelokupno fizičko okružje vrtića, kvalitetno socijalno okružje vrtića uz korištenje etnografskih zapisa koji su dostupni djeci, opće ozračje i razina demokratičnosti u određenoj odgojno-obrazovnoj skupini, odgajateljevo umijeće „slušanja djece“, intervencije odgajatelja usmjerene na poticanje djece na samoevaluaciju i refleksivnost odgajatelja. Za poticanje razvoja metakognitivnih kapaciteta nužno je sustavno profesionalno usavršavanje odgajatelja usmjereno na jačanje njegovih istraživačkih i refleksivnih kompetencija.

Keywords

etnografsko istraživanje; intervencije odgajatelja; kontekst vrtića; refleksivnost

Hrčak ID:

309706

URI

https://hrcak.srce.hr/309706

Publication date:

28.9.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 1.285 *