Review article
https://doi.org/10.47960/2712-0457.2023.1.5.87
LAŽNE VIJESTI KAO DIO (DEZ)INFORMACIJSKE STRATEGIJE S CILJEM UTJECAJA NA JAVNO ZNANJE
Silvana Marić Tokić
orcid.org/0000-0001-9657-3425
; University of Mostar, Mostar, Bosnia and Herzegovina
*
Ivica Skoko
; University of Mostar, Mostar, Bosnia and Herzegovina
*
* Corresponding author.
Abstract
Suvremeno društvo ili informacijsko doba pogođeno je nizom različitih izazova, a jedan je od njih fenomen fake newsa – lažnih vijesti koje preplavljuje medijski, ali i čitav informacijski prostor. Lažne vijesti najjednostavnije se mogu prikazati kao metoda manipuliranja javnosti kroz razumsku i emocionalnu sferu. Informacijsko-tehnološki razvoj, pojava novih medija, niz društvenih mreža, različitih videokanala doveli su do širenja velikoga broja dezinformacija i lažnih vijesti. U radu ćemo prikazati upotrebu medija kao sredstva utjecaja na prostor javnoga znanja putem širenja lažnih vijesti, a koje su dio smišljene dezinformacijske strategije. Mediji širenjem različitih vidova informacija od dezinformacija, lažnih vijesti i pogrešnih informacija utječu na razumski i emocionalni dio javnosti čime dovode do promjena mišljenja i stavova. Bosna i Hercegovina kao složeno i podijeljeno društvo nema jedinstven medijski prostor te je njezin razjedinjeni medijski prostor (online mediji najviše) podložan širenju mnoštva dezinformacija i lažnih vijesti. Cilj je rada prikazati medijski utjecaj na prostor javnoga znanja uporabom raznih oblikovanih informacija radi ostvarivanja dezinformacijskoga utjecaja te uporabom lažnih vijesti s namjerom ostvarivanja različitih oblika interesa određenih političkih grupacija. Borba protiv raznih vidova informacija kao širega prostora (dez)informacijske strategije jest neprestana koja ima za cilj otkriti namjere provoditelja informacijskih strategija i otkrivanje lažnih vijesti koje su samo jedan dio dugoročno obmanjujuće strategije. Svi članovi društva moraju imati osnovna znanja u prepoznavanju informacija koje nisu u službi činjeničnoga informiranja nego u službi pseudoistine koja nastoji nadvladati istinu i proširiti područje djelovanja lažnih vijesti.
Keywords
lažne vijesti, (dez)informacijska strategija, javno znanje, medijski utjecaj, BiH
Hrčak ID:
309909
URI
Publication date:
30.6.2023.
Visits: 841 *