Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.29162/ANAFORA.v10i2.3

Gnostički autor Harolda Blooma

Krešimir Šimić orcid id orcid.org/0000-0002-0114-372X ; Faculty of Humanities and Social Sciences, Osijek, Croatia
Robert Stubičar orcid id orcid.org/0009-0008-5814-4978 ; Ulica Hrvatske Republike 19g, Osijek, Croatia


Full text: croatian pdf 210 Kb

page 265-283

downloads: 356

cite


Abstract

Članak isprva kontekstualizira pojavu tzv. authorship studies koje su nastale kao svojevrsna reakcija na poststrukturalističko (R. Barthes i M. Foucault) redefiniranje autorstva. U taj se kontekst zatim pozicionira Harold Bloom. On je, naime, iz uvjerenja da su poststrukturalističke antihumanističke tendencije pokrenule degenerativne procese, pa u konačnici i rastakanje književnosti u prvi plan svoje književne teorije postavio kanon i autora. Dok se o prvome znatno pisalo, drugo – pitanje autorstva – u studijama o Bloomu uglavnom je zanemareno. Stoga se u članku pozornost pridaje ponajprije Bloomovu tumačenju autora. Nastoji se pokazati da njegovo shvaćanje autorstva (kao, uostalom, i kanona) proizlazi iz gnostičke tradicije (Valentin i Lurija). Autor je za Blooma, zaključuje se, ponajprije genij – onaj koji stvara potaknut „iskrom“, pneumom, božanstvom u dnu vlastita uma, što je zapravo također stanoviti antihumanizam.

Keywords

Harold Bloom, autor, genije, gnosticizam, kanon

Hrčak ID:

311879

URI

https://hrcak.srce.hr/311879

Publication date:

22.12.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 933 *