Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.21857/y6zolb45lm

Quo Vaditis, Scientia et Educatio?

Rudolf Kiralj ; Bjelovar University of Applied Sciences, Department of Nursing, Bjelovar, Croatia


Full text: english pdf 2.895 Kb

page 55-103

downloads: 47

cite


Abstract

Eksponencijalni razvoj ljudskog znanja tj. znanosti i tehnologije, sve je više izvan kontrole i sve više je u raskoraku s linearnim razvojem ljudskog bića. Ovaj rad procjenjuje utjecaj tog eksponencijalnog razvoja na edukaciju uz pomoć bibliometrijske analize sveučilišnih udžbenika i prikaza slučaja vizualne prirode u kemiji. Razni bibliometrijski opisivači (broj stranica, broj izdanja s godinama, veličina fonta, maksimalan broj znakova) određeni su za proučavane knjige iz 12 različitih područja znanja i iz 14 grana kemije. Prikazi slučajeva u kemiji (sferni harmonici, nukleofilne supstitucijske reakcije i baze nukleinskih kiselina) ilustrirani su upotrebom modernih programa za računanje i vizualizaciju te pomoću kemijskih baza podataka. Svi proučavani udžbenici iskazuju porast količine materije. Postoji nekoliko tipova tog porasta, linearni, parabolični, oscilirajući te drugi, vidljivi iz analiza dijagrama raspršenja broj stranica vs. vrijeme. I drugi deskriptori pokazuju da postoji porast. Brzine porasta od prvog do zadnjeg izdanja udžbenika su veće u kemiji nego u općem znanju. Kada se pretvore u dodatno vrijeme za učenje iz udžbenika, studenti su dobili 10 do 100 minuta po danu. To znači da studenti općenito provode iznad 2 sata, a u kemiji 2 – 4 sata po danu više učenja nego njihovi kolege koji su imali prva izdanja udžbenika. Tri prikaza slučaja u kemiji ukazuju da mnogi zastarjeli i krivi koncepti nisu nestali upotrebom moderne kompjutorske tehnologije, što otežava učenje iz takvih udžbenika. Udžbenici sustavno zaobilaze uporabu visokokvalitetnih slika načinjenih računalom, nego umjesto toga, preferiraju netočne shematske prikaze i umjetničke prezentacije. Ovakva situacija, unatoč eksponencijalnom razvoju znanja i tehnologije, postoji desetljećima istovremeno s dobrim programima za računanje i crtanje te kemijskim bazama podataka. Rješenja za takvu situaciju nisu jednostavna i ona uključuju radikalne promjene u udžbenicima cijelog studija.

Keywords

eksponencijalni porast znanja; sveučilišni udžbenici; udžbenici kemije; bibliometrijska analiza; sferni harmonici; molekulske strukture; pogrešne interpretacije

Hrčak ID:

313601

URI

https://hrcak.srce.hr/313601

Publication date:

22.1.2024.

Article data in other languages: english

Visits: 135 *