Business Excellence, Vol. 18 No. 1, 2024.
Review article
https://doi.org/10.22598/pi-be/2024.18.1.91
ODRŽIVOST MODELA BESPLATNOG JAVNOG PRIJEVOZA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Toni Kozina
; Eko LTD, Croatia. Ph.D. Candidate at Faculty of Economics and Business University of Zagreb, Doctoral study “Economy and Global Security”
Abstract
Značaj ovog rada je višestruk, odražavajući širok spektar potencijalnih utjecaja
koje besplatni javni prijevoz može imati na društvo, okoliš i urbanu strukturu. Kroz
istraživanje ove teme, cilj je razjasniti potencijalnu transformativnu moć besplatnog
javnog prijevoza, nudeći jasno razumijevanje koje može informirati politiku, planiranje i
društvene perspektive. S društvenog stajališta, rad je ključan u istraživanju kako
besplatni javni prijevoz može poboljšati dostupnost i mobilnost za sve segmente društva,
osobito koristi onima u nižim socio-ekonomskim slojevima. Naglašava potencijal takve
politike da djeluje kao izjednačivač u urbanim društvima, smanjujući razlike u pristupu
mobilnosti i, šire gledano, društvenim i ekonomskim prilikama. Omogućavajući
inkluzivniju urbanu mobilnost, besplatni javni prijevoz mogao bi igrati ključnu ulogu u
promicanju društvene kohezije i jednakosti. S ekološkog stajališta, istraživanje
besplatnog javnog prijevoza nalazi se u središtu suvremenih rasprava o održivom
urbanom razvoju i ekološkim pitanjima. Ovaj rad nastoji rasvijetliti ekološke prednosti
povećane upotrebe javnog prijevoza, poput smanjenja emisija stakleničkih plinova,
zagađenja zraka i prometnih gužvi. Nudeći sustavnu analizu ovih aspekata, istraživanje
doprinosi dubljem razumijevanju kako inovacije u urbanoj mobilnosti mogu biti
usklađene s ciljevima ekološke održivosti, u skladu s globalnim naporima za ublažavanje
utjecaja klimatskih promjena. U urbanom kontekstu, značaj rada ukorijenjen je u
njegovom potencijalu da informira urbano planiranje i politiku. Istražuje implikacije
besplatnog javnog prijevoza na urbanu infrastrukturu, korištenje zemljišta i opću
kvalitetu života u urbanim sredinama. Rad istražuje kako bi takva politika mogla utjecati
na urbanu formu, potencijalno vodeći ka kompaktnijim, učinkovitijim gradovima
pogodnim za život. Nadalje, bavi se operativnim i strateškim dimenzijama implementacije
besplatnog javnog prijevoza, pružajući uvid u njegovu izvedivost i integraciju u šire
strategije urbane mobilnosti. Konačno, rad ima za cilj ponuditi sveobuhvatnu i empirijski
utemeljenu analizu koja pojašnjava potencijalne prednosti i izazove besplatnog javnog
prijevoza. Cilj je doprinijeti vrijednim znanjem akademskom polju, podržati informirano
donošenje politika i potaknuti javnu raspravu o održivim rješenjima za urbanu mobilnost u Hrvatskoj i šire. Kao temelj za rad korišteni su sekundarni podaci, odnosno pregled
literature postojećih istraživanja.
Keywords
besplatan javni prijevoz; ekološka politika; urbano planiranje; urbana mobilnost.
Hrčak ID:
318215
URI
Publication date:
21.6.2024.
Visits: 438 *