Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.22598/pi-be/2024.18.1.91

ODRŽIVOST MODELA BESPLATNOG JAVNOG PRIJEVOZA U REPUBLICI HRVATSKOJ

Toni Kozina ; Eko LTD, Croatia. Ph.D. Candidate at Faculty of Economics and Business University of Zagreb, Doctoral study “Economy and Global Security”


Full text: english pdf 601 Kb

page 91-103

downloads: 138

cite


Abstract

Značaj ovog rada je višestruk, odražavajući širok spektar potencijalnih utjecaja
koje besplatni javni prijevoz može imati na društvo, okoliš i urbanu strukturu. Kroz
istraživanje ove teme, cilj je razjasniti potencijalnu transformativnu moć besplatnog
javnog prijevoza, nudeći jasno razumijevanje koje može informirati politiku, planiranje i
društvene perspektive. S društvenog stajališta, rad je ključan u istraživanju kako
besplatni javni prijevoz može poboljšati dostupnost i mobilnost za sve segmente društva,
osobito koristi onima u nižim socio-ekonomskim slojevima. Naglašava potencijal takve
politike da djeluje kao izjednačivač u urbanim društvima, smanjujući razlike u pristupu
mobilnosti i, šire gledano, društvenim i ekonomskim prilikama. Omogućavajući
inkluzivniju urbanu mobilnost, besplatni javni prijevoz mogao bi igrati ključnu ulogu u
promicanju društvene kohezije i jednakosti. S ekološkog stajališta, istraživanje
besplatnog javnog prijevoza nalazi se u središtu suvremenih rasprava o održivom
urbanom razvoju i ekološkim pitanjima. Ovaj rad nastoji rasvijetliti ekološke prednosti
povećane upotrebe javnog prijevoza, poput smanjenja emisija stakleničkih plinova,
zagađenja zraka i prometnih gužvi. Nudeći sustavnu analizu ovih aspekata, istraživanje
doprinosi dubljem razumijevanju kako inovacije u urbanoj mobilnosti mogu biti
usklađene s ciljevima ekološke održivosti, u skladu s globalnim naporima za ublažavanje
utjecaja klimatskih promjena. U urbanom kontekstu, značaj rada ukorijenjen je u
njegovom potencijalu da informira urbano planiranje i politiku. Istražuje implikacije
besplatnog javnog prijevoza na urbanu infrastrukturu, korištenje zemljišta i opću
kvalitetu života u urbanim sredinama. Rad istražuje kako bi takva politika mogla utjecati
na urbanu formu, potencijalno vodeći ka kompaktnijim, učinkovitijim gradovima
pogodnim za život. Nadalje, bavi se operativnim i strateškim dimenzijama implementacije
besplatnog javnog prijevoza, pružajući uvid u njegovu izvedivost i integraciju u šire
strategije urbane mobilnosti. Konačno, rad ima za cilj ponuditi sveobuhvatnu i empirijski
utemeljenu analizu koja pojašnjava potencijalne prednosti i izazove besplatnog javnog
prijevoza. Cilj je doprinijeti vrijednim znanjem akademskom polju, podržati informirano
donošenje politika i potaknuti javnu raspravu o održivim rješenjima za urbanu mobilnost u Hrvatskoj i šire. Kao temelj za rad korišteni su sekundarni podaci, odnosno pregled
literature postojećih istraživanja.

Keywords

besplatan javni prijevoz; ekološka politika; urbano planiranje; urbana mobilnost.

Hrčak ID:

318215

URI

https://hrcak.srce.hr/318215

Publication date:

21.6.2024.

Article data in other languages: english

Visits: 438 *