Preliminary communication
https://doi.org/10.62366/crebss.2024.1.003
Otkrivanje obrazovnih puteva: utjecajni čimbenici uspješnosti bosanskohercegovačkih studenata
Hatidža Jahić
orcid.org/0000-0001-9726-2098
; University of Sarajevo, School of Economics and Business, Bosnia and Herzegovina
*
Nejra Hadžiahmetović-Milišić
orcid.org/0000-0002-8389-8391
; University of Sarajevo, School of Economics and Business, Bosnia and Herzegovina
Taida Čingić
; University of Sarajevo, School of Economics and Business, Bosnia and Herzegovina
* Corresponding author.
Abstract
Ovaj rad istražuje utjecaj socioekonomskog statusa na uspješnost obrazovanja muških i ženskih studenata u Bosni i Hercegovini, koristeći podatke iz programa PISA (engl. Programme for International Student Assessment) za 2018. godinu. U istraživanju su definirani ključni pojmovi poput obrazovanja, socioekonomskog statusa i međunarodnog studentskog vrednovanja, naglašavajući značaj kvalitetnog obrazovnog sustava za društveni razvoj. Korištenjem tri modela za znanstvenu pismenost, matematiku i čitanje, rezultati ukazuju da obrazovanje roditelja i posjedovanje kulturnih dobara značajno utječu na postignuća studenata. Studenti čiji su roditelji više obrazovani i posjeduju više knjiga kod kuće postižu bolje rezultate na PISA testovima. Međutim, spol nije utvrđen kao statistički značajna varijabla. Istraživanje naglašava važnost "tihog prostora za učenje", sugerirajući da studenti s takvim okruženjem postižu bolje rezultate na znanstvenim testovima. Iako uzročnost nije utvrđena, analiza pruža uvid u inicijalni utjecaj socioekonomskog statusa na postignuća studenata. Rad zagovara nastavak sudjelovanja u projektu međunarodnog vrendovanja poput PISA radi praćenja obrazovnih postignuća i informiranja o politikama utemeljenim na dokazima. Dobiveni nalazi ističu praktične implikacije za donositelje obrazovnih politika te preporuke za unapređenje obrazovnog sustava Bosne i Hercegovine.
Keywords
BiH; obrazovanje; međunarodno vrednovanje; PISA; socioekonomski status
Hrčak ID:
318513
URI
Publication date:
28.6.2024.
Visits: 398 *