Skip to the main content

Conference paper

ETNOMUZIKOLOŠKI PRISTUP POJMU MEDITERANSKOG U GLAZBI U HRVATSKOJ

Joško Ćaleta ; Institute of Ethnology and Folklore Reseach, Zagreb, Croatia


Full text: english pdf 129 Kb

page 183-195

downloads: 1.507

cite


Abstract

Na temelju glazbenih obilježja i različitih elemenata koji utječu na glazbovanje na jugu
Hrvatske, autor raspravlja o povijesnoj, zemljopisnoj i društvenoj dimenziji pojma
mediteransko u glazbenoj kulturi Hrvata. Što se u Hrvatskoj, u kojoj se doista nedovoljno
poznaje glazbena kultura Mediterana u cjelini, smatra mediteranskim?
Pojam mediteransko u glazbenoj se kulturi (ali i općenito) u Hrvatskoj uglavnom
zemljopisno vezuje za jug Hrvatske (usko priobalno i otočko područje) te susjedne
mediteranske zemlje (Italiju i Grčku). Sam sadržaj pojma obuhvaća tek pojedine elemente
glazbe susjednih zemalja na kojima se gradi predodžba o njihovu glazbenom identitetu, bez
jasnijeg razlikovanja regionalnih, stilskih i ostalih značajki glazbe tih zemalja. Jednako
se može reći i za druge standardne asocijacije vezane uz pojam mediteranskoga identiteta,
kao što su more, mandolina, gitara, pjesma i vino. Folklorna glazba priobalnog područja
dijelom je pod glazbenim utjecajima susjedne Italije, dok su u popularnoj glazbi (na
festivalima zabavne glazbe) zamjetni i utjecaji grčkog melosa.
Zaključak je teksta da u Hrvatskoj ne postoji nijedna glazbena pojava koja bi
postojala isključivo kao simbol mediteranstva. Kad bi se pak trebalo odlučiti za
najmediteranskiju glazbenu pojavu u Hrvata, onda bi to svakako bilo klapsko pjevanje —
— spoj tradicionalnog i popularnog s pozitivnom tendencijom širenja izvan zamišljenih
granica Mediterana.

Keywords

Mediteran; etnomuzikolgija; klapa

Hrčak ID:

33629

URI

https://hrcak.srce.hr/33629

Publication date:

22.6.1999.

Article data in other languages: english

Visits: 2.928 *