Skip to the main content

Review article

Razumijevanje demokracije kod mladih u Hrvatskoj

Vladimir Vujčić ; Faculty of Political Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 198 Kb

page 57-80

downloads: 754

cite


Abstract

Zadaća ovoga rada bilo je istraživanje kako mladi shvaćaju vrijednosti demokracije, koliko vjeruju u demokraciju kao politički poredak, koliko su zadovoljni načinom njezina funkcioniranja (“konstitucijom na djelu”) i koliko je njihovo povjerenje u institucije sustava. Istraživati razumijevanje demokracije važno je zbog toga što ona više ovisi o mišljenju građana i razini njihove političke kulture nego o svojoj normativnoj konstituciji i formalnom
vrijednosnom sustavu. Ova se analiza uključuje u raspravu između fundacionista i antifundacionista o demokraciji i njezinu funkcioniranju. Taj model istraživanja omogućio je uvide u odnos tzv. difuzne i specifi čne podrške demokraciji (D. Easton) te u razjašnjavanje onoga što R. Dahl defi nira kao “demokratski paradoks” u suvremenim demokracijama. Ovo je istraživanje pokazalo da mladi u Hrvatskoj shvaćaju demokraciju u okviru liberalnih vrijednosti, ali i da prilično tendiraju prema tzv. konsenzualnoj demokraciji i socijalističkom sindromu u kojem dominira težnja za socijalnom jednakošću i ekonomsko-intervencionističkom državom. Analiza je dalje pokazala da kod mladih u Hrvatskoj postoji niska razina demokratske legitimacije te još niža razina povjerenja u institucije sustava. To nije dobra osnova za razvoj stabilne i kvalitetne demokracije u hrvatskom društvu. Sve to upozorava na ozbiljne slabosti u političkoj edukaciji mladih u Hrvatskoj te u razvoju demokratske političke kulture i demokratskoga građanstva.

Keywords

Hrčak ID:

38288

URI

https://hrcak.srce.hr/38288

Publication date:

1.6.2006.

Article data in other languages: english

Visits: 2.173 *