Skip to the main content

Preliminary communication

Financijsko poslovanje sportskih klubova u republici češkoj

Eva Časlavova
Pavel Berka


Full text: english pdf 169 Kb

page 204-213

downloads: 1.604

cite


Abstract

Uvod
Češki sportski klubovi se već od 1990. godine bave osiguranjem vlastitih izvora prihoda. Od tada sve veću ulogu u financiranju imaju sponzori i donacije. Sportske su organizacije naučile kako dobro iskoristiti te privatne izvore prihoda, što im je omogućilo da povećaju profit.
Po čemu se razlikuju pojedinačne vrste prihoda – darovi i sponzorstva? Poklon je (barem što se sporta tiče) nenamjenska dobrotvorna stečevina, koja može biti novčana donacija ili sličan prilog. Donator ne očekuje recipročnu uzvratnu uslugu za dar, a primatelj ne puža za to nikakvu uslugu. Dar za donatora nije porezna olakšica.
Bruhn i Mussler (1991) definiraju sponzorstvo kao dostupnost financijskih i materijalnih sredstava ili usluga u nekom poduzeću, a koja su dodije-ljena osobama ili oranizacijama u sportu, kulturi ili društvenim organizacijama. Svrha je tih novčanih i materijalnih sredstava ostvariti neke poduzetničko-marketinške i komunikacijske ciljeve. Time se stvara specifičan oblik partnerstva u kojemu sponzor i sponzorirana organizacija ostvaruju svoje ciljeve recipročnim aktivnostima. Sklapanje partnerstva izražava se kao sponzorstvo koje ugovorno obvezuje obje strane da izvrše preuzete obveze.
Cilj je ovog istraživanja bio analizirati: učestalost donacija i visinu prihoda od oglašavanja; stupanj ovisnosti klubova o državnoj potpori; učestalost prihoda od poduzetničkih aktivnosti; prihod od sponzostva, svrhu i iskorištenost sponzorskog novca te, konačno, utvrditi udio svih tih procijenjenih izvora prihoda u strukturi financiranja pojedinog sportskog kluba.
Metode
Istraživanje je provedeno na 132 sportska kluba (104 građanske udruge i 28 trgovačkih društava) (tablica 1). Premda su građanske udruge predstavljale 94% uzorka (samo je 6% sportskih klubova organizirano kao trgovačka društva), zanimljivo je da je struktura obaju pravnih entiteta slična – više od 60% svih građanskih udruga i trgovačkih društava čine sporski klubovi s manje ili 200 članova.
Upotrijebljene su četiri skupine metoda.
Metoda popunjavanja upitnika. Na početku upitnika nalaze se pitanja o karakteristikama sportskoga kluba, tj. o njegovom zakonskom ustrojstvu, o tome je li neprofitna organizacija ili profitna, poslovna tvrtka (dioničko društvo ili društvo s ograničenom odgovornosti). Uz zakonsku osnovu, ispitala se i veličina sportske organizacije – broj članova i kvalitetna razina u sportu kojim se bavi. U upitniku su i pitanja o izvorima prihoda i o načinu poslovanja tih organizacija. Također smo obratili pozornost na pojedinačne vrste sponzorskih oglasa i na raspon sportskih oglasa koje prodaju sponzori. Nadalje, sastavili smo popis svih uobičajenih usluga ponuđenih na tržištu. Osobitu pozornost obratili smo na zaposlenike u sportskim klubovima i na njihove stavove prema ekonomskom razvoju sportskog kluba u odnosu na ekonomsku situaciju u Republici Češkoj. Zanimao nas je i broj sponzora koji osiguravaju novčane donacije ili poklone.
Deskriptivne metode selektirane grupe i verifikacija objektivnosti pomoću apsolutnih i relativnih frekvencija. Objektivnost istraživanja potvrđena je jednostavnom usporedbom strukture ispitivanja i cjelokupne populacije (svi sportski klubovi) te pomoću chi2-testa.
Standardne statističke metode za opisivanje dobivenih informacija: pozicijska mjerenja (ponderirana aritmetička sredina) i mjerenja varijabilnosti (standardna devijacija).
Metode za određenje relacija i zavisnosti dobi-venih podataka. Korelacijski koeficijent ryx upotrijebljen je kao metoda za analizu relacija i zavisnosti (primjerice, relacija između broja članova kluba i veličine prihoda od poklona).
Rezultati, rasprava i zaključak
Izabrane metode omogućile su generalizaciju rezultata na sve ispitivane sportske klubove: a) Procijenjeni raspon osnovnog skupa manji je nego li onaj stvarnog skupa. Može se reći da
je izabani skup (istraživanje) od 132 sportska kluba adekvatan i dovoljno reprezentativan. To, pak, omogućuje generalizaciju rezultata na sve građanske udruge ili trrgovačka društva. b) Prosječan broj od 358 članova predstavlja pouzdan prosjek članova sportskih klubova.
Rezultati našeg istraživanja otkrivaju strukturu izvora prihoda. Postotni udio prihoda od članarina, poklona i oglašavanja gotovo je identiča – za svaku vrstu prihoda iznosi približno 17%, dok svi oblici subvencija čine oko 25% izvora prihoda. Ostatak prihoda dolazi od raznih aktivnosti sportskoga kluba (približno 13%). Postotni omjer između prihoda iz društvenih izvora i stvarnih klupskih prihoda izno-si 25,3% : 74%. Izuzmemo li članarinu, 57,1% svih prihoda dolazi iz aktivnosti samih klubova.
U prosjeku, svaki klub treba 5 različitih izvora prihoda da bi ostvario svoj cilj. U strukturi tih pri-hoda najčešće se pojavljuje članarina, zatim slijedi subvencija od saveza, pokloni fizičkih osoba i poslovnih tijela te prihod od oglašavanja.
Udio prihoda od oglašavanja i od poklona iznosi kako slijedi: prosječan prihod od oglašavanja (iskazan u postocima) znatno je veći (20,6%) od prihoda od poklona (13,3%), premda se taj postotak nikako ne može smatrati beznačajnim. Istodobno je varijabilnost prihoda od oglašavanja (17,86) znatno veća nego li je varijabilnost prihoda od poklona.



Stupanj zavisnosti između broja članova sport-skoga kluba i razine prihoda (%) od oglašavanja ili poklona vrlo je različit. Općenito se može reći – s povećanjem broja članova aproksimiran rast poklo-na gotovo se udvostručuje (42.6%), što ne vrijedi za oglašavanje. Povećanje broja članova prati po-većanje od samo 10% povećanja prihoda od ogla-šavanja (11.2%).
Sponzorima je ponuđeno da se oglašavaju u ili na sportskim objektima (98 sportskih klubova), na velikim platnima ili na sportskoj odjeći (97 sportskih klubova), u sportskom tisku (66 sportskih klubova), na oglasnim pločama ili veleplakatima (46 sport-skih klubova), na malim promocijama (41 sportski klub), iznajmljivanjem sportskih objekata zaposle-nicima sponzorske tvrtke (40 sportskih klubova), uslugama smještaja (39 sportskih klubova), ime-nom sportskoga kluba koje uključuje sponzorovo ime i razne sportske usluge (30 sportskih klubova). Ostalo nas nije zanimalo.
Financijska sredstva prikupljena od poklona i sponzorstava upotrebljena su na sljedeći način: izgradnja novih sportskih objekata, održavanje i funkcioniranje sportskog objekta, sportsko usavr-šavanje za sportaše, sportske aktivnosti za djecu i mlade, ostale sportske aktivnosti, natjecanja itd.
Ovo istraživanje važno je zbog nekoliko raz-loga 1) Vrednuje uvjete i mogućnosti za stvaranje vla-
stitih izvora prihoda u sportskim klubovima u Republici Češkoj. 2) Pokazuje odnos čeških sportskih klubova pre-ma korištenju prihoda od sponzorstva i poklona.
3) Sportskim direktorima čeških klubova u spor-tovima koji su manje popularni od nogometa ili hokeja na ledu daju ideje kako da pristupe po-tencijalnim sponzorima ili partnerima.

Keywords

Hrčak ID:

4134

URI

https://hrcak.srce.hr/4134

Publication date:

23.12.2005.

Article data in other languages: english german

Visits: 4.197 *