Original scientific paper
Predjezična i rana jezična komunikacija: obilježja prijelaznog stadija u djece s perinatalnim oštećenjem mozga
Marta Ljubešić
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Maja Cepanec
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Jasmina Ivšac Pavliša
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sanja Šimleša
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Abstract
U istraživanju rane komunikacije uglavnom se naglasak stavlja na istraživanje jezičnog razvoja. Period predjezične komunikacije je sustavno zanemarivan. Cilj ovog istraživanja je stoga bio analizirati obilježja intencijske predjezične komunikacije u djece s perinatalnim oštećenjem mozga (klinička skupina) u usporedbi s obilježjima kontrolnih ispitanika u približno istom komunikacijskom razvojnom stadiju (6 mjeseci prije negoli dijete ovlada ekspresivnim vokabularom ve!im od 50 riječi). Istraživanje je dio longitudinalnog praćenja djece s perinatalnim ošte!enjem mozga u okviru projekta „Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom“. Ispitanici su 11 djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga koja su imala uredan razvojni kvocijent, 5 djece s perinatalnim oštećenjem mozga koja su imala usporen kognitivni razvoj, te 5 djece bez dokazanih neurorazvojnih čimbenika rizika. Procijenjeni su na varijablama koje se odnose na mentalnu dob, jezično razumijevanje, jezičnu ekspresiju te komunikacijske funkcije i komunikacijska sredstava. Rezultati pokazuju da ispitane skupine u različitoj kronološkoj dobi ulaze u jezičnu fazu, a tome prethodi slična razina jezičnog razumijevanja. Nadalje, kliničke skupine u odnosu na kontolnu skupinu komuniciraju za manji broj svrha i jednostavnijim sredstvima. Rezultati upućuju na potrebu preusmjeravanja pažnje i istraživanja na stadij predjezičnog razvoja.
Keywords
djeca s pre/perinatalnim ozljedama mozga; predjezična komunikacija; komunikacijske funkcije; komunikacijska sredstva
Hrčak ID:
45632
URI
Publication date:
3.11.2009.
Visits: 5.147 *