Review article
OSTVARIVANJE SUŠTINSKIH PROMJENA U ODGOJNOJ PRAKSI POSREDSTVOM AKCIJSKIH ISTRAŽIVANJA
Branko Bognar
orcid.org/0000-0002-8037-6555
; Filozofski fakultet u Osijeku
Abstract
Tradicionalni pristupi stručnom usavršavanju polaze od pretpostavke
da je za ostvarivanje promjena dovoljno informirati praktičare o novim mogućnostima koje su vrlo često osmišljene i ispitane izvan njihova profesionalnog konteksta. Za razliku od toga akcijska istraživanja podrazumijevaju aktivnu ulogu praktičara u svim etapama ostvarivanja promjena polazeći od sljedećih pretpostavki:
1. Odgoj je kompleksna djelatnost za koju je vrlo rijetko moguće unaprijed predvidjeti i propisati odgovarajuća rješenja.
2. Za ostvarivanje suštinskih promjena presudno je povoljno društveno ozračje i potpora praktičarima – agentima promjena.
3. Učenje se ostvaruje putem djelovanje i (samo)kritičke rasprave praktičara u okviru zajednica prakse ili zajednica učenja o rezultatima vlastitog djelovanja.
4. Za evaluaciju i prezentaciju vlastitog djelovanja odgovorni su prije svega praktičari.
U akcijskim istraživanjima učitelji problematiziraju uvjete svoga odgojnog djelovanja nastojeći osmisliti, primijeniti i istražiti prikladna rješenja koja su u velikoj mjeri rezultat njihove inovativnosti. Upravo takva, stvaralačka rješenja učitelja, predstavljaju vrlo često najprimjerenije odgovore za probleme s kojima se učitelji u praksi suočavaju.
Keywords
akcijsko istraživanje; mreža zajednica učenja; pedagoške promjene; zajednica učenja
Hrčak ID:
48453
URI
Publication date:
22.12.2009.
Visits: 1.755 *