Original scientific paper
Etika i film: Od identifikacije do moralne edukacije u filmskoj umjetnosti
Amir Muzur
; Department of Social Sciences and Medical Humanities, University of Rijeka School of Medicine, Rijeka, Croatia
Iva Rinčić
orcid.org/0000-0003-1028-8813
; Department of Social Sciences and Medical Humanities, University of Rijeka School of Medicine, Rijeka, Croatia
Abstract
Različita umjetnička djela raspolažu različitim potencijalom identifi kacije publike sa sadržajem. Ovaj potencijal, koji može biti namjerno odabrani autorski pristup ili, pak, posljedica nepredviđenih korelacija, u konačnici se nerijetko interpretira i analizira kao poruka moralnog, pa i moralno-edukativnog karaktera. Iz neurofi zioloških razloga, identifi kacijski je kapacitet najnaglašeniji u mediju filma. Ovaj rad pokušava analizirati iz više perspektiva mehanizme i fenomenologiju identifi kacije na nekoliko primjera filmova »novije« produkcije (dakle, nastalih unatrag dvadesetak godina – Dances with the Wolves, Titanic, Schindler’s List, La vita è bella, Lilja 4-ever i dr.), kao i hipotetski negativne primjere moralno-edukativnog učinka (Independence Day, Rane, Bure baruta, Fine mrtve djevojke, Requiem for Dreams, Gegen die Wand i dr.).
Rezultat ove analize je formiranje obrasca »filma s moralno edukativnim ambicijama«, kao i ukazivanje na neke opasnosti zanemarivanja moralno-edukativnog aspekta fi lmskih scenarija.
Keywords
etika; moral; identifikacija; edukacija; film
Hrčak ID:
58793
URI
Publication date:
1.5.2010.
Visits: 7.009 *