Skip to the main content

Original scientific paper

Kontinuitet i diskontinuitet starogrčkih odgojnih sadržaja u hrvatskoj pedagoškoj praksi

Marko Pranjić orcid id orcid.org/0000-0001-7072-0300 ; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Full text: croatian pdf 136 Kb

page 228-253

downloads: 794

cite

Full text: english pdf 35 Kb

page 253-253

downloads: 476

cite


Abstract

Krenuvši od suvremene definicije odgoja kao nastojanja koje omogućava
ljudskoj osobi odrastanje sve do pune zrelosti, autor u tom svjetlu pokušava iščitavati neke dijelove Homerovih epova detektirajući pojedine starogrčke vrijednosti bitne kako za tadašnji tako i za suvremeni europski, pa samim tim i hrvatski odgoj poput aktivne strpljivosti, vjernosti, mudrosti, prijateljstva, činjenja dobra i izbjegavanje zla, ustrajnosti u dobru sve do riskiranja vlastitoga života, koje su do danas ostale na samom vrhu vrijednosne ljestvice
u europskoj, ali i u hrvatskoj pedagoškoj tradiciji, što dokazuje logičnu
opravdanost za razmišljanje o kontinuitetu pedagoških vrijednosti. Potom autor na nekim drugim primjerima, kao što su starogrčko nastojanje oko osvete zbog narušavanja obiteljske i individualne časti, odnosno nastojanja oko osobne slave, indicirajući i u nekim drugim kulturnim tradicijama slične tendencije (tabui vezani uz prehranu, strahopoštivanje pred blagdanima isl.), ukazuje i na povijesnu transformaciju načela kontinuiteta, odnosno etabliranje
diskontinuiteta kao isto tako legitimna odnosa prema promišljanju
vrijednosti. Pritom se koristi suvremenom literaturom koja se uvelike bavi tim pitanjem, a iskristalizirala je dva osnovna načela za diskontinuitet:psihološko i sociološko. Jedno i drugo, zbog znatno uzdignute razine naobrazbe suvremenoga čovjeka, daju dovoljno razloga za utemeljeno razmišljanje o mijenjanju pojedinih vrijednosti kroz povijest, odnosno legitimnosti diskontinuiteta i na području promišljanja o vrijednostima.

Keywords

Homer; odgoj; odgojne vrijednosti; kontinuitet; diskontinuitet

Hrčak ID:

60214

URI

https://hrcak.srce.hr/60214

Publication date:

27.10.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 2.927 *